"Poniewa dzie豉 odkupienia ludzi i doskona貫go uwielbienia Boga Chrystus dokona przez paschalne misterium swojej b這gos豉wionej M瘯i, przez kt鏎e umieraj帷 zniweczy nasz 鄉ier i zmartwychwstaj帷 przywr鏂i nam 篡cie, 鈍i皻e Triduum M瘯i i Zmartwychwstania Pa雟kiego ja郾ieje jako szczyt roku liturgicznego. Takie znaczenie, jakie niedziela ma w tygodniu, uroczysto嗆 Wielkanocy ma w roku liturgicznym. Paschalne Triduum M瘯i i Zmartwychwstania Pa雟kiego rozpoczyna si od wieczornej Mszy Wieczerzy Pa雟kiej, ma swoje centrum w Wigilii Paschalnej i ko鎍zy si nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania..."
(z kalendarza rzymskiego)

 
Triduum Paschalne w Kro軼ienku - kwiecie 2007

 
     Z dzieci雟twa pami皻amy, 瞠 powa積ie traktowa這 si w naszych rodzinach okres wielkiego postu i by to rzeczywi軼ie czas przygotowania do prze篡cia 安i徠 Zmartwychwstania. 安i皻a jednak to by豉 niedziela i poniedzia貫k. Owszem chodzili鄉y na adoracj do ciemnicy i grobu, ale nikt nie my郵a, 瞠 to 安i皻a, 瞠 Liturgia w dniach czwartek, pi徠ek i sobota, to najwa積iejsza Liturgia w ca造m roku liturgicznym. Po latach dopiero dotar這 do nas, 瞠 naprawd Wielkanoc zaczyna si ju w Wielki Czwartek i ko鎍zy w Niedziel Zmartwychwstania.
     Przez lata trwania w Ruchu uczyli鄉y si wi璚, ko鎍zy zasadnicze porz康ki i zakupy wcze郾iej, 瞠by potem na spokojnie my郵e o tym, co jeszcze potrzebne i od czwartku wieczorem m鏂 uczestniczy w liturgii ko軼io豉.
     Formacja Ruchu 安iat這-砰cie przewiduje, 瞠 ka盥y z jego cz這nk闚 powinien przynajmniej raz prze篡 Triduum Paschalne w formie rekolekcyjnej. Za這瞠nie to nie wynika z faktu, 瞠 s to jakie szczeg鏊ne rekolekcje przewidziane na te dni, lecz raczej z pragnienia, aby ka盥y m鏬 prze篡 Triduum w komfortowych warunkach, gdy nie musi my郵e o innych sprawach i otrzyma takie rozumienie i do鈍iadczenie prze篡cia Paschalnych Tajemnic, kt鏎e wtedy celebrujemy, aby od tej chwili ju zawsze pragn掖 je prze篡wa w taki spos鏏 jak na rekolekcjach i nawet wtedy gdy w parafii zewn皻rznie wygl康a to inaczej m鏬 si璕a do ich g喚bi i 鈍iadomie uczestniczy w 鈍i皻ych obrz璠ach.
     Po wielu latach bycia cz這nkami Ruchu uda這 si i nam w tym roku uczestniczy we wsp鏊nocie ok. 55 os鏏: m這dzie篡, ma鹵e雟tw, doros造ch i dzieci w takich rekolekcjach, odbywaj帷ych si w Centrum Ruchu 安iat這-砰cie, czyli na Kopiej G鏎ce w Kro軼ienku. Obecni na rekolekcjach: Moderator Generalny Ruchu 安iat這-砰cie ks.Roman Litwi鎍zuk i poprzedni Moderator krajowy DK. - ks.Jan Mikulski starali si zwr鏂i uwag uczestnik闚 na najwa積iejsze elementy, wok馧 kt鏎ych koncentruj si prze篡cia ka盥ego dnia Triduum Paschalnego i na znaki, kt鏎e wyra瘸j istot prze篡wanych tre軼i, a my s逝chaj帷 konferencji na temat tre軼i Triduum i szczeg鏊nie pieczo這wicie przygotowuj帷 obja郾ian komentarzami liturgi poszczeg鏊nych dni, starali鄉y si wchodzi g喚biej w te tajemnice.
     安i皻e Triduum Paschalne to prze篡wanie:
  1. MISTERIUM CHRYSTUSA UKRZY烙WANEGO
  2. MISTERIUM CHRYSTUSA POGRZEBANEGO
  3. MISTERIUM CHRYSTUSA ZMARTWYCHWSTAΒGO
     Liturgi Wielkiego Czwartku, kt鏎a skoncentrowana jest wok馧 Eucharystii, kap豉雟twa i przykazania mi這軼i rozpocz瘭i鄉y tak, jak ca造 Ko軼i馧 Msz Wieczerzy Pa雟kiej. Starali鄉y si pami皻a, 瞠 Eucharystia, kt鏎 ustanowi Chrystus podczas wieczerzy z uczniami jest Jego ofiar - jedyn, kt鏎a mo瞠 odkupi grzech, jak z mi這軼i sk豉da za nas Ojcu i kt鏎 poleca sk豉da w swoje imi aposto這m. Nie czym, co kiedy Chrystus zostawi na pami徠k a my teraz tylko wspominamy, ale Jego ofiar, kt鏎a si uobecnia tu i teraz, kt鏎a jest wyrazem Mi這軼i gotowej odda swoje 篡cie za przyjaci馧 i 瞠 do takiej mi這軼i powo逝je te Chrystus swoich uczni闚, gdy umywaj帷 im nogi t逝maczy, co maj czyni ci, kt鏎zy chc by Jego przyjaci馧mi. Znakiem tej mi這軼i ofiarnej i s逝瞠bnej w liturgii jest gest umywania n鏬 i procesja z darami zebranymi na potrzeby ubogich. Po radosnej agapie adoruj帷 Naj鈍i皻szy Sakrament dzi瘯owali鄉y za jego ustanowienie i za kap豉雟two, a potem na zmian czuwali鄉y a do rana z Jezusem modl帷ym si w Ogr鎩cu.

     Wielki Pi徠ek to jedyny w ci庵u roku dzie kiedy Ko軼i馧 powstrzymuje si od sprawowania Eucharystii. Jest to dzie modlitewnej ciszy, ale nie 瘸這by. Modl帷 si Liturgi Godzin pozostawali鄉y z Panem podejmuj帷ym M瘯 dla zbawienia 鈍iata, byli鄉y z Jezusem w Ogrodzie Oliwnym, prze篡wali鄉y z Nim pojmanie i s康, szli鄉y za Zbawicielem Drog Krzy穎w, byli鄉y przy Nim na Kalwarii i prze篡wali鄉y milczenie grobu. Wieczorem uczestniczyli鄉y w Liturgii Wielkiego Pi徠ku, kt鏎a skoncentrowana jest wok馧 Krzy瘸 - znaku m瘯i i 鄉ierci Chrystusa. Krzy przypomina nam, 瞠 Syn Bo篡 przyj掖 najwi瘯sze uni瞠nie i cierpienie, aby nas pojedna z Ojcem a my wobec tak wielkiego mi這sierdzia mo瞠my jedynie uzna w豉sn niegodno嗆 i ca趾owicie odda si Temu, kt鏎y odda siebie, aby nas odkupi. T wewn皻rzn tre嗆 wyra瘸 zewn皻rzny gest celebransa, kt鏎y na rozpocz璚ie Liturgii M瘯i Pa雟kiej pad krzy瞠m przed o速arzem na znak pokornego uwielbienia wobec tak wielkiego Misterium, kt鏎e nie daje si do ko鎍a zrozumie ani wyrazi s這wami. Nast瘼uj帷a po tym Liturgia S這wa wprowadzi豉 nas w tajemnic M瘯i Pana i zako鎍zy豉 si rozszerzon modlitw powszechn, uwzgl璠niaj帷 fakt, 瞠 Chrystus umar za wszystkich ludzi.
     Drug cz窷ci Liturgii M瘯i Pa雟kiej stanowi豉 uroczysta adoracja krzy瘸, kt鏎y jest znakiem 鄉ierci, ale poniewa na nim zawis這 zbawienie 鈍iata przesta by znakiem ha鎟y, a sta si znakiem zwyci瘰twa. Adorowali鄉y Go, aby wyrazi nasz wdzi璚zno嗆 i odda chwa喚 Chrystusowi, kt鏎y go przyj掖 i poni鏀 i w kt鏎ego ranach jest nasze uzdrowienie. Chrystus umieraj帷 na Krzy簑 wyjedna nam 篡cie wieczne, a swoje Cia這 uczyni pokarmem tego 篡cia, dlatego liturgia od Krzy瘸 poprowadzi豉 nas do Komunii 安i皻ej, aby鄉y mogli do鈍iadczy 軼is貫go zwi您ku mi璠zy ofiar na Krzy簑 a Eucharysti.

     Liturgia na cze嗆 M瘯i Pa雟kiej zako鎍zy豉 pierwsz cz窷 Triduum i wprowadzi豉 nas w Misterium Chrystusa pogrzebanego, kt鏎e trwa這 przez ca陰 noc i w Wielk Sobot.
     W sobot w ci庵u dnia prze篡wali鄉y dwa nabo瞠雟twa, kt鏎e mia造 nam pom鏂 w otwarciu si, zrozumieniu i przyj璚iu 豉ski chrztu: Effeta (otw鏎z si) i o imieniu chrze軼ija雟kim, a po zapadni璚iu zmroku w sobot, przy rozpalonym na szczycie Kopiej G鏎ki ogniu rozpocz瘭i鄉y Misterium Chrystusa Zmartwychwsta貫go. Rozpocz瘭i鄉y celebrowanie Liturgii Wigilii Paschalnej, kt鏎a skoncentrowana jest na dw鏂h znakach: 鈍iat豉 i wody. W panuj帷ych dooko豉 ciemno軼iach, zapalony od po鈍i璚onego ognia i niesiony na czele procesji Pascha, by niew徠pliwie czytelnym znakiem 安iat豉 Chrystusa, kt鏎y z ciemno軼i nocy wprowadzi nas do Ko軼io豉. Gdy wybrzmia uroczysty Exultet i zako鎍zy豉 si uczta przy Stole S這wa, gdzie wys逝chali鄉y wszystkich dziewi璚iu czyta, gdy wezwali鄉y na pomoc wszystkich 鈍i皻ych, nast徙i這 po鈍i璚enie wody, kt鏎a jest symbolem wody chrztu - wody, kt鏎a obmywa z grzechu, wyzwala z niewoli 鄉ierci i przeprowadza do wolno軼i dzieci Bo篡ch. Podchodz帷 indywidualnie zanurzali鄉y w niej r瘯 i czyni帷 znak Krzy瘸 odnawiali鄉y swoje przyrzeczenia chrzcielne.
     Dope軟ieniem liturgii by豉 prze篡wana razem z parafianami Msza rezurekcyjna. Misterium Chrystusa Zmartwychwsta貫go zako鎍zy這 si nieszporami w niedziel Zmartwychwstania Pa雟kiego.
     By te czas na w陰czenie si w niekt鏎e prace kuchenne, ale generalnie o wypieki, jedzenie i pi瘯nie ustrojone sto造 na 郾iadanie wielkanocne zatroszczyli si gospodarze, czyli g堯wnie panie z Instytutu Niepokalanej Matki Ko軼io豉.

     Wdzi璚zni jeste鄉y Panu Bogu za mo磧iwo嗆 uczestniczenia w tych rekolekcjach, bo by to niew徠pliwie szczeg鏊ny czas 豉ski, kt鏎a w komfortowych warunkach wylewa豉 si obficie, ale tak瞠 za to, 瞠 z rado軼i mogli鄉y stwierdzi, 瞠 "my to mamy szcz窷cie", mieszkaj帷 w parafii, gdzie liturgia: wszystkie 酥iewy, komentarze, psalmy, czytania a tak瞠 liturgiczna s逝瘺a o速arza i pos逝gi spoza prezbiterium przygotowane s nie mniej wiernie i pi瘯nie. Bogu niech b璠 dzi瘯i!

 
Mariola i Henryk