Wywiad z pierwsz par diecezjaln Domowego Ko軼io豉 w naszej diecezji
Mariol i Henrykiem Kieszniewskimi
wrzesie 2007

Mariola i Henryk Kieszniewscy - ma鹵e雟two od 31 lat. Maj doros陰 c鏎k Ani. Z wykszta販enia in篡nierowie: chemik i w堯kiennik. W Ruchu 安iat這-砰cie s od roku 1981. W 1982 roku stali si par animatorsk Domowego Ko軼io豉 w Dzier穎niowie i do 1989 roku pe軟ili funkcj pary rejonowej. Jeszcze raz w latach 1994-1997 przez jedn kadencj pe軟ili pos逝g pary rejonowej. Od 1987 roku s cz這nkami Krucjaty Wyzwolenia Cz這wieka. W 1997 roku zostali odpowiedzialnymi w diecezji (wtedy jeszcze wroc豉wskiej) za Diakoni Oaz Rekolekcyjnych. W 2000r. na COM w Kro軼ienku przyj瘭i wraz z uroczystym b這gos豉wie雟twem Krzy瞠 Animator闚 Ruchu 安iat這-砰cie a dwa lata p騧niej podczas Kongregacji Odpowiedzialnych wst徙ili do Stowarzyszenia "DIAKONIA", czyli do grona os鏏, kt鏎e 鈍iadomie podejmuj odpowiedzialno嗆 za charyzmat Ruchu i chc mu s逝篡. Od 2004 roku do czerwca bie膨cego roku pe軟ili pos逝g pary diecezjalnej. Od wrze郾ia, s animatorami w swoim kr璕u. Kilka lat temu Henryk zosta radnym Rady Powiatu. W nast瘼nej kadencji tak瞠 zdoby mandat, ale na skutek umowy o blokowaniu list mandat ten otrzyma豉 inna partia.
 
 
Webmaster:
Kiedy zetkn瘭i軼ie si z ruchem oazowym? Jakie by造 Wasze pocz徠ki w Domowym Ko軼iele?

Mariola:
Do 1981 roku o Oazie s造szeli鄉y najwy瞠j tyle, 瞠 kto by na Oazie. Dla nas zacz窸o si wszystko w 1980 roku od przyj璚ia zaproszenia (informacji na s逝pie) na spotkanie do ko軼io豉 Maryi Matki Ko軼io豉. Jak si potem okaza這 trafili鄉y na rekolekcje ewangelizacyjne, podczas kt鏎ych wydarzy這 si co, co zadecydowa這 o reszcie naszego 篡cia. Przynajmniej ja wtedy spotka豉m si z Jezusem, kt鏎y przechodz帷 spyta: "Co chcesz, 瞠bym ci uczyni?". I jak niewidomy pod Jerychem odpowiedzia豉m: "Spraw 瞠bym przejrza豉. Je郵i jest jaka rzeczywisto嗆, kt鏎ej nie dostrzegam i nawet nie wiem, 瞠 istnieje bo jestem jak niewidomy, to poka mi. Kieruj moim 篡ciem, b康 moim Panem i Zbawicielem." I nigdy tej decyzji nie 瘸這wa豉m. Jezus us造sza moj modlitw. Po kilku tygodniach zostali鄉y zaproszeni na spotkanie w ma貫j grupie, kt鏎ej animatorem by ks.Stefan Regmunt - obecnie biskup legnicki. W nast瘼nym roku pojechali鄉y po raz pierwszy na 15-dniowe rekolekcje dla rodzin.

Webmaster:
Jakie prze篡li軼ie rekolekcje i formacje?

Mariola:
Mo瞠my m闚i, 瞠 mieli鄉y szcz窷cie, bo hojnie nas Pan obdarowa przez te lata. Uczestniczyli鄉y we wszystkich proponowanych przez Ruch rekolekcjach tzn.: w rekolekcjach ewangelizacyjnych, Oazie Rodzin I, II i III stopnia ( jako uczestnicy, animatorzy lub moderatorzy - razem 19 razy), ORAR I i II stopnia, ORD, ORDR I i II stopnia, Sesja o pilotowaniu kr璕闚, Triduum Paschalne, OAE, Kurs Jana, rekolekcje tematyczne. Mamy wi璚 pe軟 formacj poszerzon o formacj niekt鏎ych diakonii specjalistycznych. M闚imy o tym nie tyle, 瞠by si pochwali lecz raczej 瞠by pokaza bogactwo mo磧iwo軼i na ka盥ym etapie formacji.

Webmaster:
Czy by造 jednak takie rekolekcje, kt鏎e zapami皻ali軼ie szczeg鏊nie? Kt鏎e was najbardziej przemienia造? Te jedne, jedyne ... na ca貫 篡cie?

Mariola:
Chyba nie mo積a powiedzie o jednych szczeg鏊nych rekolekcjach, kt鏎e nas przemienia造, bo przemiana, to nie chwila, to nie emocje (cho熲y najsilniejsze) ale systematyczne kroczenie. Chc帷 kr鏒ko, to trzeba by raczej powiedzie, 瞠 te jedne jedyne ... na ca貫 篡cie, to wszystkie rekolekcje, w kt鏎ych uczestniczyli鄉y dodane do siebie i roz這穎ne na poszczeg鏊ne lata.
疾by 篡, to oczywi軼ie trzeba si urodzi, wi璚 w tym znaczeniu dla mnie napewno najwa積iejsze by造 w豉郾ie te rekolekcje w Dzier穎niowie. Pierwsza Oaza Rodzin Ist. na kt鏎 pojechali鄉y by豉 wspania豉 i bardzo wa積a, bo do鈍iadczy豉m czym jest wsp鏊nota "nowych ludzi" i czu豉m, 瞠 to co innego ni wsp鏊nota parafialna i dlatego chcia豉m to zmienia.

Henryk:
W Ruchu 安iat這-砰cie rekolekcje poszczeg鏊nych stopni maj okre郵one cele, wi璚 przekazywane tre軼i s za ka盥ym razem podobne gdy prze篡wamy ten sam stopie, a jednak nie zdarzy這 nam si (cho byli鄉y 9x na OR Ist., 8x - OR IIst. i 2x - IIIst) prze篡 2x tak samo 瘸dnych rekolekcji. Za ka盥ym razem - dzi瘯i poprzednim - byli鄉y ju na troch innym etapie, patrzyli鄉y z innego miejsca, mieli鄉y do czynienia z innymi lud幟ii i innymi do鈍iadczeniami.
Dla mnie tymi rekolekcjami, kt鏎e wp造n窸y mocno na moje 篡cie by造 kiedy rekolekcje IIst., po kt鏎ych postanowi貫m uczestniczy z ca造m Ko軼io貫m w modlitwie Liturgi Godzin, odmawiaj帷 codziennie przynajmniej Jutrzni. Przez te ok.10 lat widz, jak Pan przemienia mnie i moje 篡cie osobiste i pozwala mi pe軟iej uczestniczy w wielu rzeczach, od kt鏎ych wcze郾iej raczej ucieka貫m: np. w 篡ciu spo貫cznym ale nawet i w dialogu ma鹵e雟kim i czuj, 瞠 jest to owoc tamtej decyzji ale i wierno軼i jej.

Mariola:
Rekolekcje, kt鏎e jako szczeg鏊nie pami皻am, to prze篡wana po raz drugi OR IIst.(1984r.) Poprzednia II st.- rok wcze郾iej - da豉 mi podstawy biblijne do tego, 瞠bym mog豉 wej嗆 w osobow relacj z Bogiem podobnie jak Moj瞠sz, gdy B鏬 przem闚i do niego z p這n帷ego krzewu. To nie by豉 chwila emocji, tylko raczej zaprzyja幡ienie si z Nim po to, 瞠by Go s逝cha, z Nim rozwi您ywa swoje problemy, s造sze, gdzie chce si nami pos逝giwa i gdzie posy豉. To oczywi軼ie nie oznacza, 瞠 od tej pory wiem wszystko tylko, 瞠 od tej pory ci庵le si tego ucz i na tym polega moja formacja - dlatego to pami皻am.
Kiedy kolejny raz pojechali鄉y na II st.(1991r.) zrobiono nas animatorami kr璕u i w ten spos鏏 w przy酥ieszonym nieco tempie mogli鄉y zobaczy szerzej program rekolekcji i zrozumie przekazywane tre軼i, st康 wiemy, 瞠 by animatorem to te 豉ska, kt鏎 otrzymujemy nie dlatego, 瞠 jeste鄉y uzdolnieni, tylko dlatego, 瞠 jeste鄉y s豉bi i B鏬 chce nam da co, co mo瞠 nas umocni np. w pos逝dze. Cele poszczeg鏊nych stopni rekolekcji i ich wizj zrozumieli鄉y dopiero w 1998r. na ORDR IIst., na kt鏎e zaprosi nas Pan (poprzez El z Kro軼ienka), w豉郾ie, gdy pierwszy raz mieli鄉y OR IIst. prowadzi jako moderatorzy, wi璚 potem te by這 to inne do鈍iadczenie. Byli鄉y na IIst. 3x uczestnikami, 2x animatorami i 3x moderatorami i wci捫 odkrywamy je na nowo, bo tyle jest w nich jeszcze tre軼i, kt鏎e teraz pe軟iej widzimy, lub kt鏎ych nie udaje nam si przekaza gdy je prowadzimy. Do鈍iadczamy, jak Pan B鏬 odkrywa przed nami to, co trzeba we w豉軼iwym czasie, je郵i tylko chcemy tego. Wa積e by造 dla mnie pierwsze rekolekcje III st. bo wcze郾iej, nie interesowa mnie Ko軼i馧 jako taki, a tamte rekolekcje pozwoli造 mi zobaczy Ko軼i馧, kt鏎y trwa 2000 lat. Ko軼i馧, kt鏎y jest zbudowany na Chrystusie ale i na ludziach - Piotrze (urz康) ale i Pawle (charyzmat), Maryi, aposto豉ch, 鈍i皻ych, m璚zennikach i ka盥ym z nas. Kt鏎y jest 鈍i皻y, bo obecny w nim B鏬 jest 鈍i皻y, ale kt鏎y jest te Ko軼io貫m grzesznik闚. Kt鏎y wci捫 si u鈍i璚a i staje si 鈍i皻y 鈍i皻o軼i swoich cz這nk闚 - ka盥ego z nas. Ko軼i馧, kt鏎y jest 砰wym Ko軼io貫m dzi瘯i tej 鈍i皻o軼i chrze軼ijan. Ja to z grubsza wiedzia豉m, ale to nie to samo, co ka盥ego dnia do鈍iadcza tego.
W tym roku na IIIst. Pan B鏬 mocno k豉d mi w serce, 瞠 Chrystus zostawi nam Ko軼i馧, aby by Sakramentem Zbawienia a sakrament, to widzialny znak niewidzialnej rzeczywisto軼i, czyli zadaniem Ko軼io豉 jest wci捫 objawia Boga, kt鏎y jest w nim obecny i dzia豉j帷y. Chrystus modl帷 si 2000 lat temu za Sw鎩 Ko軼i馧 prosi J17, 21i n.: "aby byli jedno, 瞠by 鈍iat pozna, 瞠 Ty Mnie pos豉, i 瞠 da貫 im mi這嗆, kt鏎 Mnie umi這wa貫". A wi璚 Ko軼i馧 najpe軟iej objawia Chrystusa nie tyle przez to, 瞠 udziela sakrament闚, sprawuje sakramenty, przyjmuje sakramenty ile przez to, 瞠 buduje jedno嗆 ze wszystkimi korzystaj帷 z sakrament闚 aby by WSP粌NOT WSP粌NOT, bo to nie my wy鈍iadczamy Bogu 豉sk przyjmuj帷 sakramenty, tylko On nas karmi Swoj 豉sk - "je郵i nie b璠ziecie spo篡wali Cia豉 Syna Cz這wieczego i nie b璠ziecie pili Krwi Jego, nie b璠ziecie mieli 篡cia w sobie". Nasza wsp鏊nota Ruchu - ale te i nasze wsp鏊noty ma鹵e雟kie, rodzinne - najpe軟iej objawiaj Ko軼i馧, gdy s czytelnym dla 鈍iata znakiem jedno軼i i Chrystusowej mi這軼i. Kiedy z tego zrobi u篡tek, to pewnie zobacz Ko軼i馧 jeszcze jako inaczej, bo Pan B鏬 jest wspania造.

Webmaster:
Wr鵵my do historii, opowiedzcie jak wygl康a這 powstawanie Domowego Ko軼io豉 na terenie naszej obecnej diecezji a dawniej jeszcze diecezji wroc豉wskiej?

Mariola:
Pierwszy kr庵 rodzin we Wroc豉wiu powsta w roku 1976/1977. Mamy wi璚 do czynienia z 30-letni ju histori obok kt鏎ej trudno nam przej嗆 kr鏒ko i szybko, bo z 豉ski Pana po cz窷ci by豉 to te nasza historia. Nie znamy pocz徠k闚 Domowego Ko軼io豉 we wszystkich czterech rejonach diecezji 鈍idnickiej, bo kiedy w 2004 roku zosta豉 ona powo豉na rejony ju istnia造. Wiemy jednak, 瞠 na rekolekcjach w 1982 roku by豉 z nami rodzina z Wa豚rzycha czyli, 瞠 kr庵 w Wa豚rzychu m鏬 istnie nawet wcze郾iej ni w Dzier穎niowie. Na temat rejonu k這dzkiego wiemy jeszcze mniej, ale jest prawdopodobne, 瞠 nowa para diecezjalna wie wi璚ej, wi璚 w nast瘼nym wywiadzie opowiedz. Mieli鄉y za to szcz窷cie uczestniczenia w narodzinach pierwszych kr璕闚 rodzin w Dzier穎niowie i 安idnicy. Czujemy si wi璚 czasem, jak szcz窷liwi rodzice i ogromnie jeste鄉y wdzi璚zni Panu za ten dar. Rekolekcje na kt鏎e pojechali鄉y w 1982 roku by造 tak wspania造m i radosnym do鈍iadczeniem, na kt鏎e niczym sobie nie zas逝篡li鄉y, 瞠 czuli鄉y si d逝積ikami wszystkich ludzi. Chcieli鄉y swoim szcz窷ciem dzieli si z innymi, 瞠by te mogli poczu si kochani i mogli tak 篡.
Po powrocie z nich zacz瘭i鄉y wi璚 tworzy pierwszy kr庵 rodzin. Kiedy w 1984 roku z Oazy Rodzin wr鏂ili - r闚nie szcz窷liwi jak my kiedy - Basia i Romek powsta nast瘼ny kr庵 a po powrocie z rekolekcji Teresy i Leszka zn闚 nast瘼ny i kolejne ...
W Dzier穎niowie w parafii pw. 安.Jerzego ju od kilku lat istnia豉 wsp鏊nota Ruchu 安iat這-砰cie, w kt鏎ej by豉 m這dzie i Dzieci Bo瞠 a nie by這 tej trzeciej ga喚zi Ruchu, czyli rodzin. Do tej du瞠j ju wtedy i dynamicznej wsp鏊noty do陰czyli鄉y jako animatorzy kr璕u rodzin i od nich uczyli鄉y si wszystkiego. Cho s造szeli鄉y o istnieniu kr璕闚 DK w diecezji, nie mogli鄉y nawi您a z nimi kontaktu. Dopiero po dw鏂h latach "przypadkiem" spotkali鄉y par diecezjaln i znale幢i鄉y si w strukturach Domowego Ko軼io豉. Na ORAR w 1985 roku spotkali鄉y s.Jadwig Skudro i pojechali鄉y na Oaz Rodzin Ist. do Kro軼ienka jako animatorzy, 瞠by potem zacz望 organizowa rekolekcje diecezjalne. W rejonie 鈍idnickim pierwsze dwa kr璕i powsta造 w roku 1986/1987 z inicjatywy Marysi (酥.) i Marka Stradel闚, kt鏎zy w 1986 roku, kilka dni po 郵ubie przyjechali na Oaz Rodzin do Soko這wca i po powrocie z niej zacz瘭i tworzy kr庵. Potem wyjechali do υdzi, gdzie byli par odpowiedzialn w diecezji za Dialogi Ma鹵e雟kie. W spotkaniach kr璕u, na kt鏎e nas zapraszali, uczestniczy (przed wyjazdem na studia do Rzymu) ks.Andrzej Siemieniewski - obecnie biskup wroc豉wski. Oko這 1995 roku, z inicjatywy ks. Jacka Olszewskiego - obecnego moderatora diecezjalnego DK we Wroc豉wiu - powsta造 nowe kr璕i. Na ich spotkaniu u Krysi i Krzysztofa 秦obi雟kich poznali鄉y Lil i Olka Bojnowskich, kt鏎zy p騧niej byli odpowiedzialni za DK w 安idnicy.

Webmaster:
Jak Oaza wp造n窸a na Wasze prywatne 篡cie, jak was odmienia豉?

Mariola:
A trudno nam sobie wyobrazi, jak mo積a 篡 bez tego, co zawdzi璚zamy tzw. Oazie. Poniewa to ja zawsze by豉m mniej wierz帷a, zbuntowana i sceptyczna, to mnie Pan najpierw "przywr鏂i wzrok". Zosta豉m wys豉na na Studium 砰cia Rodzinnego, gdzie zrozumia豉m, jak bardzo B鏬 kocha ka盥ego cz這wieka i jak bardzo zale篡 Mu, 瞠by cz這wiek by szcz窷liwy. Zrozumia豉m na czym polega Bo篡 plan dla cz這wieka, dla ma鹵e雟twa, dla rodziny. B鏬 pokazuj帷 mi moje powo豉nie do 鈍i皻o軼i, do mi這軼i i pokazuj帷 drog, na kt鏎ej mog je zrealizowa nada sens ca貫mu mojemu 篡ciu. Zaufa豉m Bogu i zapragn窸am tak 篡. By豉m przekonana, 瞠 nic lepszego i pi瘯niejszego nie mo瞠 spotka mnie i mojej rodziny. I tak jest.

Henryk:
Dzielili鄉y si tym i obydwoje chcieli鄉y tego. Chcieli鄉y, 瞠by nasza rodzina by豉 Domowym Ko軼io貫m, jednak 篡 w ten spos鏏 wcale nie by這 豉two. Nieraz napotykali鄉y na trudno軼i zwi您ane z nasz inno軼i, naszymi zranieniami, innymi charakterami, innymi potrzebami, inn przesz這軼i rodzinn, innymi osobowo軼iami i przyzwyczajeniami. Formacja w Ruchu pozwoli豉 nam:
1. Sensownie, 鈍iadomie, odpowiedzialnie i szcz窷liwie prze篡wa swoje 篡cie ma鹵e雟kie i rodzinne - pomimo r騜nic, konflikt闚 i kryzys闚 - razem a nie obok siebie. Cieszy si te chrze軼ija雟k dojrza這軼i naszej c鏎ki.
2. Zapiera si samych siebie a przez to wzrasta w bezinteresownej mi這軼i, kt鏎a jest podstaw s逝瘺y.
3. Osi庵n望 pewn dojrza這嗆 chrze軼ija雟k, kt鏎ej nie nale篡 myli z doskona這軼i moraln - (bo zdecydowanie nie jeste鄉y bez wad), a na kt鏎 sk豉da si i dojrza這嗆 osobowo軼i i dojrza這嗆 spo貫czna i dojrza這嗆 wiary.
4. Ws逝chiwa si w S這wo Bo瞠 i jemu poddawa swoje 篡cie.
5. Do鈍iadcza rado軼i s逝瞠nia i tego, 瞠 "wi璚ej jest rado軼i w dawaniu ..."
6. O篡wi豉 postaw wdzi璚zno軼i i zaufania Bogu. Umocni豉 wiar w Jego blisko嗆, obecno嗆 w Ko軼iele (tym przez du瞠 K) i Liturgii; a "o wielkich rzeczach jakie Pan nam uczyni" mogliby鄉y m闚i godzinami.

Webmaster:
Pocz徠ki nowej diecezji - rok 2004. Jak wygl康a這 oddzielanie si Ruchu od diecezji wroc豉wskiej?

Henryk:
W豉軼iwie nic wielkiego si nie dzia這 i nic specjalnego nie musieli鄉y zrobi. Jak wiadomo terytorialnie diecezja 鈍idnicka powsta豉 z kawa趾a diecezji wroc豉wskiej i mniejszego kawa趾a diecezji legnickiej. Tak si z這篡這, 瞠 na tych kawa趾ach istnia造 ju 4 rejony Domowego Ko軼io豉, wi璚 by造 pary rejonowe. Mo積a uzna, 瞠 pokrywaj si one z rejonami Ruchu 安iat這-砰cie a r騜ni si tylko tym, 瞠 nie we wszystkich rejonach istniej wsp鏊noty m這dzie篡 czy doros造ch. Od strony organizacji struktur wygl康a這 to tak, 瞠 wroc豉wski moderator diecezjalny Ruchu -. i para diecezjalna poprosili nas o zorganizowanie struktur Domowego Ko軼io豉, czyli doprowadzenie do wybor闚 pary diecezjalnej, co uczynili鄉y zwo逝j帷 kr庵 diecezjalny, wy豉niaj帷 kandydat闚 i doprowadzaj帷 do przeprowadzenia - zgodnie z zasadami DK - przez moderatora diecezjalnego Ruchu - tajnych wybor闚. Poniewa byli鄉y jednymi z kandydat闚 i zostali鄉y wybrani, zaj瘭i鄉y si planowaniem pracy, poznawaniem ludzi w rejonach i budowaniem wsp鏊noty animator闚. R闚nocze郾ie um闚ili鄉y si z biskupem i szukali鄉y kandydata na moderatora diecezjalnego DK. Z pomoc Kurii uda這 si przekona do podj璚ia pos逝gi ks.Adama Wo幡iaka. Wieloletnie spotkania z r騜nymi lud幟i na r騜nych spotkaniach, rekolekcjach, sesjach pozwoli造 nam widzie, 瞠 najs豉bsz stron DK s animatorzy, bo to oni s odpowiedzialni za formacj duchow powierzonych im ma鹵e雟tw i jest to odpowiedzialno嗆 o charakterze nadprzyrodzonym, a cz瘰to animatorzy nie maj ani przygotowania, ani nawet 鈍iadomo軼i tego. Drugim problemem jest brak moderator闚 Ruchu. Dlatego nie mieli鄉y w徠pliwo軼i, 瞠 zw豉szcza na pocz徠ku nale篡 zacz望 od zbudowania wsp鏊noty odpowiedzialnych: animator闚 i kap豉n闚, tak jak Jezus zacz掖 od 12 aposto堯w. T逝my, kt鏎e za Nim sz造, w momencie pr鏏y wo豉造 z innymi - "ukrzy簑j, ukrzy簑j", a 11 dobrze uformowanych os鏏 wystarczy這, 瞠by poda dalej nauk Chrystusa na 2000 lat. Na kap豉n闚 nie mieli鄉y wp造wu ale dla animator闚 zorganizowali鄉y w Zag鏎zu rekolekcje z ks.Janem Mikulskim - moderatorem krajowym DK. nt. "Animator no郾ikiem Charyzmatu Ruchu". Potem jeszcze w miejscu Szko造 Animatora zorganizowali鄉y w lutym w Dzier穎niowie Dzie Skupienia, w kt鏎ym uczestniczy這 ok. 80 os鏏, a kt鏎ego tematem by Katechumenat rodzinny. W kolejnym roku pracy Szko豉 Animatora w ramach budowania jedno軼i ca貫j wsp鏊noty Ruchu -, odbywa豉 si, co dwa miesi帷e razem z animatorami wsp鏊not m這dzie穎wych w Zag鏎zu i celem jej by這 pog喚bienie znajomo軼i charyzmatu i poznanie wizji Ruchu jak mia za這篡ciel.

Webmaster:
Jakie w naszej diecezji powsta造 diakonie?

Mariola:
Nie starali鄉y si specjalnie o tworzenie diakonii, bo diakonia, to s逝瘺a podejmowana oddolnie, wi璚 ka盥y sam musi rozpozna powo豉nie do jakiej pos逝gi, to wymaga pewnej dojrza這軼i i odwagi. Dora幡ie podejmowane by造 pewne pos逝gi, ale chyba trudno m闚i o diakoniach diecezjalnych. Podj皻a zosta豉 pos逝ga w diakonii KWC, ale na razie ma charakter raczej porz康kuj帷y i ufamy, 瞠 dopiero wszystko przed nimi. Jest osoba, kt鏎a s逝篡 w diakonii liturgicznej. Nie鄉ia這 s造cha o rodz帷ej si diakonii modlitwy. Mo積a wi璚 zaryzykowa stwierdzenie, 瞠 jedyna widoczna diakonia, to Diakonia Komunikowania Spo貫cznego, czyli diakonia odpowiedzialna za stron internetow: jest odpowiedzialny ks. Marcin Og鏎ek, jeste odpowiedzialny za stron techniczn Ty - Ryszard ㄆczy雟ki, jest kto kto pisze i zbiera i jest witryna - to ju co.

Webmaster:
Co uwa瘸cie za swoje organizacyjne osi庵ni璚ia a czego nie uda這 si Wam dokona w czasie trwania Waszej kadencji jako pary diecezjalnej?

Mariola:
Poniewa wci捫 mamy 鈍iadomo嗆, 瞠 wybrani zostali鄉y nie z powodu naszych zas逝g, tylko z powodu naszej s豉bo軼i, bo tak naprawd bardziej wiemy, co powinno by, ni umiemy to zrobi, nigdy nie patrzyli鄉y na swoj pos逝g przez pryzmat osi庵ni耩 organizacyjnych. Nigdy nie zale瘸這 nam na wykazaniu si przed kimkolwiek, cho je郵i si za co bierzemy staramy si to zrobi najlepiej jak mo瞠my. Starali鄉y si rozeznawa potrzeby i podejmowa zadania z tym zwi您ane i to nam si bardzo nie uda這 np. nie uda這 si przekona zbyt wielu os鏏 do sta貫j formacji animator闚, kt鏎zy mogliby formowa uczni闚. Nie uda這 nam si dotrze do Seminarium ani zarazi charyzmatem 瘸dnego nowego kap豉na. Mo瞠 nam si jednak uda這 przekona kilka par, 瞠 wyjazdy na rekolekcje s konieczne i mo磧iwe je郵i si naprawd chce. Razem z parami rejonowymi tworzy wsp鏊not animator闚. Pom鏂 rejonom zobaczy Ruch szerzej, a niekt鏎ym podj望 decyzj o uczestnictwie w Dniach Wsp鏊noty i innych spotkaniach Ruchu. Przyczyni si do budowania jedno軼i.

Webmaster:
Jak widzicie rol wsp馧czesnych medi闚 typu internet (e-mail, witryna, forum), kom鏎ki (sms) w dzia豉lno軼i organizacyjnej i formacyjnej oraz w budowaniu jedno軼i Ruchu? Czy sami korzystacie z internetu?

Mariola:
Nie ukrywam, 瞠 s to narz璠zia, kt鏎ych nie czuj i ci庵le wydaje mi si, 瞠 stare metody - bardziej ludzkie - by造 lepsze. Doceniam je niew徠pliwie jako bardzo wygodn pomoc, wiem oczywi軼ie jak s kopalni informacji, z jak szybko軼i dzia豉j, do ilu ludzi mog dotrze i to, jak ka盥e cudo techniki zachwyca mnie, ale mo磧iwo嗆 skorzystania z tego wszystkiego nie gwarantuje, 瞠 mo瞠my to prze趾n望 i strawi natomiast wyb鏎 zawsze zale積y jest od naszych potrzeb, a potrzeby w wirtualnym 鈍iecie i chaosie informacyjnym jeszcze trudniej mie zdrowe i rozpozna. Sama wol realny 鈍iat, j瞛yk i ludzi i trudno by這by mi przeczyta w internecie np. taki d逝gi wywiad :) a w gazecie nie mia豉bym, chyba, tego problemu.

Webmaster:
Dziekuj za po鈍i璚ony czas i za podzielenie si swoimi do鈍iadczeniami i przemy郵eniami. Chwa豉 Panu.

Mariola i Henryk:
Bogu niech b璠 dzi瘯i.