Dzie Wsp鏊noty Diakonii Diecezjalnych
Wis豉 16-17.11.2007

W dniach 16-17 listopada odby si kolejny DWDD. DWDD, czyli Dzie Wsp鏊noty Diakonii Diecezjalnych, to jak sama nazwa wskazuje spotkanie os鏏 odpowiedzialnych w diecezjach za Oaz rodzin, Oaz m這dzie篡 i doros造ch oraz diecezjalne diakonie specjalistyczne. Spotkanie odbywa si dwa razy w roku (wiosenny i jesienny DWDD) i jest to spotkanie wi瘯sze ni na szczeblu diecezji ale mniejsze ni na szczeblu krajowym. Cho odbywa si w ca貫j Polsce w tym samym czasie, to jest spotkaniem na szczeblu filii.
Nasza diecezja nale篡 do filii 郵御kiej w sk豉d kt鏎ej wchodz jeszcze diecezje: wroc豉wska, legnicka, opolska, cz瘰tochowska, sosnowiecka, gliwicka, katowicka i bielsko-篡wiecka, czyli razem 9 diecezji. Opr鏂z filii 郵御kiej s jeszcze filie: pozna雟ka, pelpli雟ka, warszawska, lubelska i krakowska. Spotkania naszej filii od lat odbywaj si w Wi郵e w domu rekolekcyjnym diecezji katowickiej. Z naszej diecezji, tym razem, uczestniczy造 3 osoby.

Podczas tego DWDD, w zwi您ku z zako鎍zeniem kadencji pary filialnej, odby造 si tak瞠 wybory nowej pary. Ust瘼uj帷a para filialna - Maria i Adam Kleimanowie - oraz pary diecezjalne przekaza造 pos逝g pary filialnej Urszuli i Bogdanowi Wieczorkom, kt鏎zy rok temu zako鎍zyli pos逝g pary diecezjalnej diecezji katowickiej (w ubieg造m roku mieli prowadzi ORAR IIst. w Pieszycach).

Celem DWDD jest g喚bsze wchodzenie w temat roku. Dokonuje si to poprzez katechez i Ewangeliczn Rewizj 砰cia, spotkania w grupach, dzielenie si 篡ciem Ruchu w naszych diecezjach i wsp鏊n modlitw. Temat ostatniego DWDD brzmia "Czy鎍ie uczni闚". Katechez na ten temat wyg這si moderator filialny ks. Ryszard Nowak, kt鏎y we w豉軼iwy dla siebie spos鏏, nawi您uj帷 do przygotowanych na DWDD materia堯w pomocniczych, zwr鏂i m.in. uwag na to, 瞠:

  • aby czyni uczni闚, musimy najpierw postawi sobie pytanie: Czy przyj掖em Chrystusa jako swojego Pana i Zbawiciela, bo to warunkuje dalsze post瘼owanie,
  • je郵i kto przestaje ewangelizowa - czyni uczni闚 - to przestaje by 篡wym ko軼io貫m,
  • podstaw naszej postawy ewangelizacyjnej (a nie akcji) jest nasza INTYMNO汎 W BOGU. Intymno嗆 z Bogiem, blisko嗆 z Bogiem, potrzeba bycia blisko Mistrza, uczenia si od niego, na郵adowania,

Dlaczego tego brak? Mo瞠my wyr騜ni przynajmniej 3 przyczyny:

  1. POWIERZCHOWNO汎 - tego sposobu 篡cia uczy nas dzisiejszy 鈍iat - wszystko "instant", koncentrat, b造skawiczne, brak celebracji. To samo jest z my郵eniem. J.P.II jako antidotum na powierzchowno嗆 proponuje " Wyp造 na g喚bi", chciej wi璚ej. Tajemnica intymno軼i z Bogiem, to nienasycenie, nigdy niezaspokojenie.
  2. BRAK PRIORYTET紟 W 玆CIU. Totalny brak czasu, tyle spraw do za豉twienia. W efekcie; zm璚zenie, szamotanie si, zniech璚enie, ale oczekiwanie, 瞠 Pan B鏬 i tak nam pob這gos豉wi.
    Dla uporz康kowania swojego 篡cia niezb璠ne jest podzielenie spraw na:


    Do tego potrzebne jest stawanie przed Panem Bogiem z pytaniem co mi jest potrzebne, co jest konieczne? Czy nasza relacja z Panem Bogiem prowadzi do takiej postawy?
  3. KONCENTROWANIE SI NA INFORMACJI ZAMIAST NA RELACJI, podczas gdy naprawd chodzi o znajomo嗆 Boga a nie wiedz o Bogu.

Przyk豉dy: Katarzyna ze Sieny, 鈍. Tereska, 鈍. Faustyna, aposto這wie - pro軼i ludzie, bez wiedzy teologicznej, kt鏎zy byli blisko Boga i m闚ili z wiar g喚bok. Wiedza bardziej jest racj ni prawd, a bardziej chodzi o przekazanie postawy ni informacji.
Odpowiedzi na ten problem jest asceza duchowa i pow軼i庵anie nieuporz康kowanych pragnie. Je瞠li kto wszystko wie i osi庵n掖 szczyty doskona這軼i, niech lepiej zejdzie ni瞠j i z rado軼i podzieli si swoim bogactwem ni narzeka, 瞠 nic nie mo積a zrobi. Nie "Id嬈ie i g這軼ie" ale "Id幟y i g這鄉y". Czy jest we mnie taki 瘸r, ogie, kt鏎y mnie trawi i nie pozwala milcze (Jr 20,9), nie m闚i tego, co鄉y widzieli, w czym uczestniczyli鄉y (Dz 4, 19-20)?

Bogu niech b璠 dzi瘯i za mo磧iwo嗆 uczestniczenia, razem z par diecezjaln DK, kolejny raz w takim spotkaniu.

Henryk Kieszniewski