Diecezjalny Dzie Skupienia Animator闚
Wa豚rzych - 01 marca 2008r.




















Dnia 1.03.2008 odby si w Wa豚rzychu - Podg鏎ze Diecezjalny Dzie Skupienia Animator闚. Temat dnia: "Id w mi這軼i i g這sz Jezusa".

Zaproszeni byli Moderatorzy i Animatorzy Domowego Ko軼io豉, grup m這dzie穎wych i os鏏 doros造ch Ruchu 安iat這-砰cie, oraz przyszli animatorzy ( w Domowym Ko軼iele s nimi wszystkie pary ). Z naszego Rejonu pojecha這 kilkana軼ie os鏏. Wszystkich przybywaj帷ych wita osobi軼ie ks. Zbigniew Stanek - gospodarz miejsca. O godz.12:00 wsp鏊n modlitw rozpocz掖 ks. Zbigniew nasze spotkanie. W zawi您aniu wsp鏊noty pom鏬 s這dki pocz瘰tunek, kawa i herbata. Nast瘼nie wys逝chali鄉y pierwszej konferencji - "Id - Bior inicjatyw za swoje 篡cie w swoje r璚e", ale ! - i tu najwa積iejsze: z BOGIEM.



Punktem wyj軼ia dla tematu "Id - bior inicjatyw w swoje r璚e" s s這wa kardyna豉 Ratzingera z 2000 roku dotycz帷e sedna ewangelizacji. Przysz造 papie powiedzia wtedy, 瞠 ewangelizowa to wskazywa drog prowadz帷 do szcz窷cia, to uczy sztuki 篡cia, kt鏎a pozwoli dzisiejszemu cz這wiekowi sta si cz這wiekiem.

Nowa ewangelizacja jest potrzebna, bo dzisiejsze spo貫cze雟twa, zar闚no ubogie jak i bogate materialnie, cierpi na totalny brak rado軼i, kt鏎y jest zarazem skutkiem i przyczyn: nieumiej皻no軼i kochania, zawi軼i, chciwo軼i, znu瞠nia 篡ciem - jego bezsensem.

Jezus przyszed w豉郾ie dlatego, 瞠by g這si Ewangeli ubogim. I kiedy m闚i "przyszed貫m, aby g這si ewangeli ubogim, wi篥niom wolno嗆 a niewidomym przejrzenie" to znaczy這: mam odpowied na wasze najwa積iejsze pytania 篡ciowe, mam spos鏏 na to, 瞠by軼ie byli szcz窷liwi, wskazuj wam drog szcz窷cia, drog 篡cia, bo j znam, bo sam jestem t drog - id帷 za Mn nie b璠ziesz b陰dzi i nie b璠ziesz g這dny - twoje 篡cie b璠zie pe軟e.

Cz這wiek bez Boga nie mo瞠 si zbawi. Cho s這wami i sposobem swojego 篡cia, cz這wiek cz瘰to zaprzecza potrzebie Boga, cho wydaje si samowystarczalny i w wielu sytuacjach nie幢e sobie radzi, to wcze郾iej czy p騧niej odkrywa brak w swoim sercu i 篡ciu i dochodzi jak 鈍. Augustyn do tego, 瞠 "niespokojne jest serce cz這wieka dop鏦i nie spocznie w Bogu".

Jezus chce, 瞠by jego Ewangelia dotar豉 do wszystkich, bo tylko w Nim jest zbawienie cz這wieka, tylko w Nim jest 篡cie. On odda swoje 篡cie za wszystkich i chcia, 瞠by wszyscy mogli by zbawieni. Dlatego odchodz帷 nakaza swoim uczniom "Id嬈ie i g這軼ie".

Pawe VI w "Evangelii nuntiandi" pisze, 瞠 "g這szenie ewangelicznego or璠zia nie jest czym takim, co Ko軼i馧 m鏬豚y dowolnie wykonywa lub nie wykonywa, ale jest zadaniem i obowi您kiem, na這穎nym mu przez Pana Jezusa. ... Jest konieczne ... . i nic go nie mo瞠 zast徙i".
Ale te, "Ko軼i馧, jako g這siciel Ewangelii, zaczyna swe dzie這 od ewangelizowania samego siebie ... poprzez ustawiczne nawracanie si i odnawianie ... 瞠by m鏬 zachowa sw 鈍ie穎嗆, 瘸rliwo嗆 i moc w g這szeniu ..."

Jan Pawe II, w "Redemptoris missio", ukazuj帷 trudno軼i wewn皻rzne i zewn皻rzne, kt鏎e sprawiaj, 瞠 skuteczno嗆 g這szenia Ewangelii jest niewielka, wymieni m.in: brak gorliwo軼i, podzia造 mi璠zy chrze軼ijanami i anty鈍iadectwo ich 篡cia oraz najwa積iejsz - nacechowan relatywizmem - postaw oboj皻no軼i.

Ks. Blachnicki w Planie Wielkiej Ewangelizacji "Ad Christum Redemptorem" pisa:
"砰cie polega na tym, 瞠by my郵e i 瞠by czyni. Je瞠li we mnie mieszka Chrystus, to my郵, jak On".
"Nasz odpowiedzi na s這wo Bo瞠 skierowane do nas, musi by pewna, niewzruszona wiara. Taka wiara daje rado嗆, poczucie wyzwolenia,daje moc, uzdalnia do 鈍iadectwa. 安iadectwo cz這wieka niepewnego w swej wierze nie jest 鈍iadectwem. Dlatego te ogromna liczba chrze軼ijan nie daje 鈍iadectwa, bo nie jest pewna."

Je郵i naprawd uwierzyli鄉y, to nie zajmujemy si swoj osob, swoimi s豉bo軼iami i upadkami, kt鏎e utwierdzaj nas w przekonaniu, 瞠 nie dorastamy do tego zadania, tylko bierzemy inicjatyw w swoje r璚e i robimy, co mo磧iwe, pozwalaj帷 aby w naszych s豉bo軼iach objawia豉 si moc Boga.
Musimy i嗆, nie wolno zwleka, bo ludziom jest to potrzebne nawet, je郵i o tym nie wiedz. Wystarczy, 瞠 my tego do鈍iadczyli鄉y i wiemy jakie to wa積e. Idziemy - pomimo naszych s豉bo軼i - ze 鈍iadomo軼i, 瞠 to nie o nas chodzi, 瞠 nie my jeste鄉y g堯wnymi podmiotami misji, ale Jezus Chrystus i Jego Duch, a my je郵i uczynili鄉y, co w naszej mocy, to "s逝dzy nieu篡teczni jeste鄉y, wykonali鄉y, co nale瘸這 wykona". (π 17,10) Idziemy, bo przynagla nas mi這嗆 Chrystusa, bo chcemy da ludziom to, co jest im koniecznie potrzebne do zbawienia - chcemy im powiedzie o Chrystusie.

Prado Flores w "Formacji uczni闚" pisze:
"Najwa積iejsze ze wszystkiego to zacz望. Niekt鏎zy chcieliby mie zawczasu ca陰 infrastruktur, aby postawi pierwszy krok. Tymczasem jest na odwr鏒: kroczenie tworzy drog. To w czasie drogi cz這wiek uczy si chodzi. Najtrudniejszym krokiem jest rzucenie si w wod. Nast瘼ny krok przychodzi si陰 rozp璠u. Je郵i nie rozpoczniemy, nigdy nie dojdziemy do posiadania struktury. Gdy Piotr chodzi po morzu, to warto嗆 jego nie polega豉 wcale na stawianiu krok闚 po rozszala造ch wodach, ale na wyj軼iu z 這dzi. Musimy opu軼i 堯d naszych zabezpiecze oraz struktur. Pan o鈍ietla jedynie krok, kt鏎y aktualnie stawiamy, gdy Jego s這wo jest 鈍iat貫m na naszej drodze, a nie reflektorem na autostradzie. Pan nie objawia nast瘼nego kroku, zanim nie postawimy poprzedniego. Obiecuje da nam chleb na ka盥y dzie, a nie piekarni. Nigdy nie da nam planu ca貫j trasy, gdy dobrze wie, 瞠 zamiast patrze na Niego, spogl康aliby鄉y na map.
Co mog dzi zrobi, 瞠by m鏂 powiedzie o sobie, 瞠 ju 'zacz掖em'? "















Po konferencji, od godz.13:15 do godz. 14:30, pracowali鄉y w grupach rozwa瘸j帷 temat: "Id w Mi這軼i - jestem narz璠ziem mi這軼i Boga".
Zastanawiali鄉y si czy przypadkiem nie jeste鄉y narz璠ziami innych ni Ewangelia ideologii i przekona. Po spotkaniu ka盥a grupa podsumowa豉 kr鏒ko swoje rozwa瘸nia i wnioski przedstawiaj帷 je ca貫j wsp鏊nocie.



Temat drugiej katechezy brzmia: "Id w mi這軼i! Jestem narz璠ziem mi這軼i Boga".
Przypomina on, 瞠 Wielki Nakaz Misyjny - "Id嬈ie i g這軼ie" skierowany jest do wszystkich uczni闚 Chrystusa. Chrystus chce pos逝篡 si nami, chce aby鄉y byli narz璠ziem Jego mi這軼i w 鈍iecie. Ukazywa te niezb璠ne w ewangelizacji motywacje, oraz warunki jakie musz by spe軟ione ze strony ewangelizator闚 - pewn duchowo嗆 ewangelizator闚.

W "Ewangelizacja wg planu Ad Christum Redemptorem - ACR" cz瘰to powtarzane s s這wa 鈍. Paw豉 "mi這嗆 Chrystusa przynagla mnie". S這wa te s odpowiedzi na opory i w徠pliwo軼i, kt鏎e ka膨 pyta, czy wypada, czy mamy prawo narzuca si innym z wiar, z Ewangeli i z Chrystusem?
Ks. Blachnicki pisa, 瞠 je郵i wierz, 瞠 B鏬 mnie kocha, i 瞠 kocha ka盥ego cz這wieka - tak瞠 tego do kt鏎ego mam i嗆, to wiem, 瞠 id w imieniu Boga, aby zanie嗆 mu co dobrego, co co mo瞠 go uratowa i da mu szcz窷cie. Widz帷 ton帷ego cz這wieka nie pytamy go, czy mu pom鏂 i nie przygl康amy si jak tonie, tylko robimy wszystko, 瞠by go ratowa. W ewangelizacji jest tak samo.
Je郵i robimy to z czyst intencj wyp造waj帷 z troski o cz這wieka, to nad czym si zastanawia? Id poda mu r瘯, 瞠by nie uton掖, bo Chrystus, kt鏎y go kocha chce mu pom鏂 przeze mnie. Chce pos逝篡 si moimi r瘯ami, moimi ustami, chce 瞠by鄉y byli narz璠ziem, ale to On chce i嗆.

Do tego potrzebne jest, aby ewangelizator by cz這wiekiem mi這軼i, kt鏎y chce mi這wa, bo sam zosta umi這wany. J.P.II w "Redemptoris missio" m闚i: "Kto posiada ducha misyjnego, odczuwa Chrystusow gorliwo嗆 o dusze i mi逝je Ko軼i馧, tak jak Chrystus". Nie wszyscy powo豉ni s do tego, aby wyruszy na misje, czy g這si wyk豉dy. Istotne nie jest pytanie 'gdzie', ale 'jak'. Mo積a by prawdziwym i skutecznym aposto貫m tak瞠 pozostaj帷 w murach w豉snego domu, w miejscu pracy, szpitalnym 堯磬u, w klasztornej klauzurze; wa積e jest, aby serce p這n窸o Bo膨 mi這軼i.

Chc帷 ewangelizowa "powinni鄉y tak瞠 dawa 鈍iadectwo pokory wyra瘸j帷e si w umiej皻no軼i dokonywania rachunku sumienia na p豉szczy幡ie osobistej i wsp鏊notowej, aby korygowa we w豉snym 篡ciu i post瘼owaniu wszystko to, co zniekszta販a oblicze Chrystusa" (Redemptoris missio).
Niezb璠ne wi璚 jest, aby ewangelizuj帷 by 鈍iadkiem mi這軼i Chrystusa, kt鏎y "篡cie swoje oddaje za przyjaci馧 swoich" zar闚no wobec ewangelizowanych, jak i we wsp鏊nocie ewangelizuj帷ej, czyli 鈍iadkiem 篡cia liturgi, 鈍iadkiem bratniej mi這軼i i 鈍iadkiem jedno軼i, bo Chrystus powiedzia: "Daj wam nowe przykazanie, aby軼ie si wzajemnie mi這wali, tak jak Ja was umi這wa貫m. ... Po tym wszyscy poznaj, 瞠 jeste軼ie moimi uczniami, je郵i mi這嗆 mie b璠ziecie jedni do drugich". (J 13,34)











Oko這 godz. 14:30 zjedli鄉y smaczny obiad i po godz. 15:00 rozpocz瘭i鄉y przygotowanie do Eucharystii - centralnego punktu tego dnia.
Podczas homilii us造szeli鄉y kolejn katechez - "Id i g這sz Jezusa".

Dzie Skupienia zako鎍zy si Namiotem Spotkania przed wystawionym Naj鈍i皻szym Sakramentem i b這gos豉wie雟twem na rozes豉nie. Rozjechali鄉y si oko這 godz. 17:00

Podziel si kilkoma refleksjami po tym spotkaniu:

  • ciesz si, 瞠 ka盥y kto chcia pojecha m鏬 si z kim zabra samochodem - to pi瘯ny wyraz troski o drugiego cz這wieka,
  • punktualno嗆 z jak poszczeg鏊ne elementy programu by造 realizowane (czuwa nad tym ks. Zbigniew ) jest godna na郵adowania,
  • s逝chaj帷 katechez odkry豉m, 瞠 cz這wiek, wraz z Bogiem, ma wiele mo磧iwo軼i zrealizowania w pe軟i swojego 篡cia. Przeszkod jest to, ze inicjatyw w swoim 篡ciu rozumiemy najcz窷ciej jako odpowiedzialno嗆 za 篡cie w wymiarze materialnym zaniedbuj帷 jego wymiar duchowy ,
  • ewangelizacja to przywilej i obowi您ek chrze軼ijanina. Z tego wynika 鈍iadomo嗆, 瞠 prawdziwym dobrem mojego bli幡iego jest poznanie Jezusa. Ja mam mu w tym pom鏂 poprzez modlitw, 鈍iadectwo 篡cia i g這szenie Jezusa ( czyt. m闚ienie o Nim ).

W豉軼iwie mog這 by nas wi璚ej. Mo瞠 nast瘼nym razem.




relacja: Ewa Michalak,
streszczenie katechez: Mariola Kieszniewska,
zdj璚ia: Webmaster,