WIELKOPOSTNY DZIE WSP粌NOTY
RUCHU 名IATΜ-玆CIE 8-9.03.2008
 

Wielki Nakaz Misyjny, to s這wa wypowiedziane do uczni闚 przez zmartwychwsta貫go Chrystusa: "Dana mi jest wszelka w豉dza w niebie i na ziemi. Id嬈ie wi璚 i nauczajcie wszystkie narody, udzielaj帷 im chrztu w imi Ojca i Syna, i Ducha 安i皻ego. Uczcie je zachowywa wszystko, co wam przykaza貫m. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a do sko鎍zenia 鈍iata". (Mt 28,18-20)

Ruch 安iat這-砰cie, kt鏎y jest ruchem ewangelizacyjno-katechumenalnym, przyj掖 to wezwanie i uczyni s這wa "Id嬈ie i g這軼ie" tematem pracy bie膨cego roku formacyjnego, aby m鏬 zosta odnowiony we wszystkich wsp鏊notach oazowych charyzmat ewangelizacji.

Uzupe軟ieniem tego wezwania okre郵aj帷ym czas, spos鏏 i zakres dzia豉nia s s這wa Jezusa: "gdy Duch 安i皻y zst徙i na was, otrzymacie Jego moc i b璠ziecie Moimi 鈍iadkami w Jerozolimie i w ca貫j Judei, i w Samarii, i a po kra鎍e ziemi". (Dz1,8)

Temat "Id嬈ie i g這軼ie" podzielony zosta na cztery cz窷ci, kt鏎e maj zosta zrealizowane w ci庵u roku podczas czterech Dni Wsp鏊noty Ruchu 安iat這-砰cie. Te cztery cz窷ci maj ukaza przestrzenie w kt鏎ych oazowicze powinni aktywnie g這si Dobr Nowin. Pokaza kr璕i odpowiedzialno軼i ewangelizacyjnej.

"Id i g這 w Jerozolimie!" mia pokaza, 瞠 najpierw Chrystus ma by g這szony w Jerozolimie - i to by temat wrze郾iowego Dnia Wsp鏊noty, kt鏎y koncentrowa si na ewangelizacji indywidualnej.

"Ka盥y z nas ma tak swoj Jerozolim. B璠zie to w豉sny dom, biuro, fabryka, dom akademicki, jednym s這wem: 鈔odowisko codziennego pobytu." (ks. Fr.Blachnicki)

"畝den prorok nie jest mile widziany w swojej ojczy幡ie". Tak uczy nas Jezus, mimo to cz瘰to podejmujemy trud ewangelizacji w 鈔odowiskach naszego 篡cia: domu rodzinnego, szko造, pracy, znajomych i przyjaci馧. Jest to najtrudniejszy teren, kt鏎ego nie mo瞠my zaniedba, anga簑j帷 si w ewangelizacj obcych os鏏 i innych kraj闚. Fundamentalne w ewangelizacji 'naszej Jerozolimy' s: 鈍iadectwo s這wa i 篡cia, kt鏎e uzupe軟iaj si". (Ks. S. Skonieczka) wi璚ej...>>

II Dzie Wsp鏊noty (adwentowy) koncentrowa si na temacie "Id i g這 w Judei" i po鈍i璚ony by ewangelizacji w wymiarze rekolekcji ewangelizacyjnych.

"Potem trzeba szuka dr鏬, 瞠by dotrze do Judei, czyli do okolic, do swojego miasta, powiatu ..." (ks.Fr.Blachnicki)

"Wyj軼ie ku Judei niew徠pliwie wymaga pokory i odwagi. W ewangelizacji trzeba porzuci bezpiecze雟two i mentalno嗆 wspomnianej przez Paw豉 VI "garstki wtajemniczonych". Judea b璠zie zawsze wyzwaniem dla Ko軼io豉, kt鏎e winno go niepokoi i mobilizowa do troski nie tylko o siebie. (...) By odkrywa przed mieszka鎍ami Judei takie horyzonty potrzeba te pewnego profesjonalizmu. Potrzeba r闚nie wysi趾u i wspomnianej wcze郾iej wsp馧pracy - g堯wnie z tymi, kt鏎zy nam taki profesjonalizm pomog osi庵n望. Ludzka s豉bo嗆 ka瞠 nam nieraz niestety nie szuka takiej pomocy. Przekonani o swojej samowystarczalno軼i, nawet owoce ewangelizacji chcemy zapisa na "swoje" konto. W wielu przypadkach s one wtedy bardzo ubogie, a pierwotny entuzjazm obraca si przeciwko danej wsp鏊nocie. Ewangelizacja przeprowadzona w egoistycznym nastawieniu albo niefortunna, z powodu liczenia tylko na siebie, zniech璚a ewangelizator闚, a odbiorc闚 nie przekonuje, prowadzi donik康, a nawet nara瘸 sam Ewangeli na 鄉ieszno嗆. W ten spos鏏 mno膨 si inicjatywy duszpasterskie, kt鏎e kolokwialnie m闚i帷 "ledwo zipi", s "kiczowate", nieprawdziwe i nie s wcale dobr nowin dla ludzi stoj帷ych troch dalej od Ko軼io豉. Dlatego czasami lepiej jest dobrze przygotowa jedno lokalne wydarzenie, mo瞠 nawet niewielkie, ale wyra幡ie co m闚i帷e. By wyruszy do Judei potrzebna jest ju nie tylko spontaniczna, otwarta na okoliczno軼i 篡cia, ewangelizacja indywidualna. Potrzebna jest tu tak瞠 pewna wizja drogi. (...) Parafia, kt鏎a chce ewangelizowa i wtajemnicza "ludzi z Judei" musi postawi na wsp鏊noty, kt鏎e stan si ich nowym domem - a nie kioskiem, pod kt鏎ym b璠 sta w kolejce, a ktos ich zauwa篡 i obs逝篡 lub w starej mentalno軼i b璠 t obs逝g wymusza sami. St康 wydaje si, 瞠 wiele wsp鏊not nie ewangelizuje, bo same z trudem walcz o przetrwanie w swojej parafii.
(Ks. Zb.Wo幡iak)

W sobot 8 marca uczestniczyli鄉y w III Dniu Wsp鏊noty - wielkopostnym, kt鏎ego temat brzmia: "Id i g這 w Samarii" i kt鏎y zgodnie z powy窺zymi za這瞠niami po鈍i璚ony by ewangelizacji w wymiarze akcji ewangelizacyjnych.

"Potem trzeba szuka dr鏬, 瞠by dotrze do powiat闚, wojew鏚ztw". (Ks. Fr. Blachnicki.)

"Id嬈ie i g這軼ie! S這wa Jana Paw豉 II wypowiedziane na spotkaniu z m這dymi w Szwajcarii mia造 ten charakter: Nie czekajcie, nie wdawajcie si w niesko鎍zono嗆 w dysputy. Id嬈ie! To jest zadanie istotne, ale je瞠li chcemy i嗆 poprawnie, je瞠li nie chcemy 幢e rozumie tego pos豉nia, to dzisiaj, w tej kaplicy, w czasie tej Eucharystii, trzeba sobie przypomnie, 瞠 tam, gdzie idziemy, przed nami jest B鏬. Nigdzie nie ma takiego miejsca, gdzie by Go nie by這, wi璚 nie chciejmy by tymi, kt鏎zy go zast瘼uj. On jest. On jest Zbawicielem cz這wieka, nawet gdy cz這wiek tego nie wie. On da si ukrzy穎wa. W niesamowitym dialogu mi這軼i, powiedzia Ojcu i ludziom - daj 篡cie. Odpowied Ojca by豉 gigantyczna. Wskrzesi go z martwych. Zbawienie to dzie這 Boga. My mamy i嗆, by ludziom, kt鏎zy b璠 do tego zdolni, pom鏂 zobaczy to, co On zrobi. Chciejmy to rozumie, 瞠 nigdzie Go nie zanosimy, gdzie by Go nie by這, bo nie ma takiego miejsca. ... "
(bp Edward Dajczak)

S這wo Bo瞠 czytane podczas nabo瞠雟twa na pocz徠ku Dnia Wsp鏊noty, rozwini皻e w katechezie ks. Marcina, kt鏎ym te dzielili鄉y si podczas spotka w grupach, pokazywa這 nam mi這嗆 i trosk Boga o tych, kt鏎zy s blisko - po drodze (jak Samarytanie) i kt鏎zy s daleko - zar闚no w sensie odleg這軼i, jak i sposobu 篡cia - jak mieszka鎍y Niniwy. Pokazywa這 bied duchow tych ludzi i ich zagubienie. Pokazywa這 te obecn w nich t瘰knot za dobrem, za szcz窷ciem, za mi這軼i i gotowo嗆 na przyj璚ie tych dar闚. Pokazywa這, jak niewiele :):):) poza pos逝sze雟twem (!), mi這軼i (!), trosk (!), zrozumieniem (!) i odwag (!) potrzeba by這 ze strony innych, 瞠by zar闚no Niniwici jak i Samarytanie nawr鏂ili si i przyszli do Boga - zacz瘭i Go s逝cha, szuka i g這si.
W Ksi璠ze Jonasza widzieli鄉y proroka, kt鏎y z powodu swojego egoizmu, ucieka przed Bogiem i przed zadaniem do kt鏎ego B鏬 go pos豉, oburza si i gniewa na 豉godno嗆, cierpliwo嗆, 豉skawo嗆 i mi這sierdzie Boga dla grzesznych mieszka鎍闚 Niniwy. Kt鏎y w ko鎍u poddaje si i cho nie jest przekonany jest pos逝szny.
W przypowie軼i o Samarytance - samego Chrystusa, kt鏎y widz帷 bied cz這wieka szuka sposobu dotarcia do niego. Prze豉muje tradycje i uprzedzenia, aby umo磧iwi cz這wiekowi spotkanie z Nim. Pomimo tego, co wie o z造m 篡ciu kobiety, z ca陰 gorliwo軼i wchodzi w dialog z ni, pozwalaj帷y rozpozna Go jako Mesjasza.
Widzieli鄉y tak瞠 Samarytank - jej szcz窷cie i rado嗆 z tego spotkania, kt鏎e sprawi造, 瞠 zapominaj帷 o wszystkim, posz豉 powiedzie innym o tym, co j spotka這, aby i oni mogli przyj嗆 i uwierzy, 瞠 On prawdziwie jest Zbawicielem 鈍iata. Jej 鈍iadectwo sprawi這, 瞠 wielu Samarytan zacz窸o wierzy dzi瘯i jej s這wu, ale ostatecznie uwierzyli ju nie dzi瘯i jej opowiadaniu, ale dlatego, 瞠 szukaj帷 us造szeli na w豉sne uszy.

Niech b璠zie uwielbiony B鏬 w darze spotkania wsp鏊noty i bogactwie S這wa, kt鏎ym nas karmi w tym dniu!