B笉 DAJE SΜWO, KT紑E POSYx
鈍iadectwo moderatora diecezjalnego Ruchu - 13.04.2008
 

"Gdy to us造szeli, przej瘭i si do g喚bi serca". Czy S這wo Bo瞠 r闚nie w dzisiejszych czasach, podobnie jak w przypadku s逝chaczy 鈍. Piotra z Dziej闚 Apostolskich, mo瞠 poruszy, a do g喚bi serca? Czy mo瞠 tak wstrz御n望 篡ciem cz這wieka, 瞠 zmieni on kierunek swego 篡cia? Czy S這wo te mo瞠 by tak silne, i pomaga trwa w wierno軼i wzgl璠em odczytanego powo豉nia? Czy jest to S這wo, kt鏎e posy豉 wyznaczaj帷 drog 篡cia?

To pytania, przed kt鏎ymi stan掖em w IV Niedziel Wielkanocn, podczas ostatniego dnia pobytu na akademickiej Oazie Modlitwy w Motyczu ko這 Lublina. "B鏬 daje S這wo, kt鏎e posy豉" to jeden z temat闚, kt鏎e tam rozwa瘸li鄉y. Podczas modlitwy postanowi貫m ponownie prze郵edzi moje 篡cie (w豉軼iwie cz窷 mojego 篡cia) pod tym w豉郾ie k徠em. Chcia豚ym tutaj podzieli si moimi refleksjami, tym co B鏬 pozwoli mi ponownie odczyta, ukazuj帷 swoje dzia豉nie w moim 篡ciu. Moj wypowied chcia豚ym podzieli na trzy etapy: Moj瞠sz - czyli jak B鏬 zach璚i mnie, abym poszed za nim, bogaty m這dzieniec - czyli zosta gdzie jeste, opowiadaj dzie豉 - czyli id i g這.

JA I MOJ浩SZ

Klasa maturalna, bo od tego momentu mojego 篡cia chcia豚ym zacz望, obfitowa豉 w szereg wydarze, kt鏎ymi B鏬 mnie "niepokoi". Dzisiaj powiedzia豚ym raczej, podczas kt鏎ych udziela mi swoich natchnie (takich troszeczk mocniejszych). Wymieni te, kt鏎e najbardziej utkwi造 mi w pami璚i. By貫m ju w tym czasie po przebytej drodze poszukiwa, pyta - sk康? dlaczego? czy na pewno Ko軼i馧 Katolicki? itp. Nie zamierza貫m rusza si z tego Ko軼io豉, w kt鏎ego wierze zosta貫m wychowany. By貫m osob praktykuj帷, lektorem, oazowiczem. Ale trzeba przyzna, 瞠 tak jak chyba wi瘯szo嗆 m這dych ludzi, mia貫m swoje plany na 篡cie i marzenia (studia, rodzina itp.). Raczej nie chcia貫m, aby kto mi si do tego wtr帷a. B鏬 jednak powoli przygotowywa grunt pod to, co mia這 si wydarzy p騧niej. Dwa miesi帷e przed wakacjami zmar proboszcz z mojej parafii. Bardzo mocno w tym czasie nawiedza造 mnie my郵i, 瞠 kto Go musi zast徙i. Pojawi這 si pytanie - czy to chodzi o mnie? Do嗆 szybko upora貫m si z tymi my郵ami. To nie mog by ja, bo s lepsi, bo ja nie mam daru przemawiania (tak jakby troch sepleni) i ja ju mam swoje plany, pojawia造 si r闚nie inne wym闚ki. Kolejnym momentem powrotu tematu, niby nie jakim nadzwyczajnym, by造 odwiedziny grobu mojej cioci zmar貫j przed rokiem (dla mnie osobi軼ie osoby 鈍i皻ej). Gdy wszed貫m do Ko軼io豉, w kt鏎ym cz瘰to modli豉 si moja ciocia, starsze panie odmawiaj帷 r騜aniec przed kolejn dziesi徠ka poda造 intencj: "m鏚lmy si o powo豉nia kap豉雟kie ...". Niby nic takiego a ja wybieg貫m stamt康 bardzo szybko. I tak to mniej wi璚ej w tym czasie wygl康a這. Potem matura, wyb鏎 studi闚 i upragnione wakacje. W sierpniu zaplanowany mia貫m wyjazd na Oaz II stopnia w R騜ance (Kotlina K這dzka). Przed rekolekcjami, ju by貫m przekonany, 瞠 wydarzy si co co zmieni bieg mojego 篡cia. Bardzo lubi貫m je寮zi na oazy ale przed tym wyjazdem ogarnia mnie jaki niesamowity l瘯.
"Nie jed" - to pokusa, kt鏎a cz瘰to pojawia豉 si w tym czasie. Po wewn皻rznej walce uda貫m si na rekolekcje, aby w jednym z pierwszych dni oazy (4 lub 5), us造sze o zmaganiach Moj瞠sza, kiedy B鏬 go powo造wa. Zrozumia貫m, 瞠 w tym momencie, s這wa z Ksi璕i Wyj軼ia nie s skierowane do Moj瞠sza ale do mnie. Wym闚ki Moj瞠sza s moimi wym闚kami, kierowanymi do Boga przez ostatnie miesi帷e: "Kim瞠 jestem, bym mia i嗆 do faraona i wyprowadzi Izraelit闚 z Egiptu?", "Oto p鎩d do Izraelit闚 i powiem im: B鏬 ojc闚 naszych pos豉 mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytaj jakie jest Jego imi, to c騜 im mam powiedzie?"
"A je郵i nie uwierz i nie us逝chaj s堯w moich, m闚i帷, 瞠 Pan nie ukaza mi si wcale?", "Wybacz Panie, ale ja nie jestem wymowny od wczoraj i przedwczoraj", "Wybacz Panie ale po郵ij kogo innego". Jestem niegodny, nie wiem co przekaza, nikt mi nie b璠zie wierzy, nie potrafi przemawia, a w豉軼iwie to inni s lepsi - to moje wym闚ki, w豉軼iwie identyczne z moj瞠szowymi. B鏬 kieruj帷 s這wa do Moj瞠sza, udzieli mi r闚nie odpowiedzi. Zapewni, 瞠 zawsze b璠zie ze mn i b璠zie mnie wspiera, 瞠 Jemu mam ufa nie sobie. Tak B鏬 da na tym etapie mojego 篡cia S這wo, kt鏎e mnie pos豉這. W rekolekcjach nast徙i豉 kr鏒ka jednodniowa przerwa, w czasie kt鏎ej przenios貫m dokumenty z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu do Wy窺zego Seminarium Duchownego w Legnicy. Do powy窺zych s堯w, z Ksi璕i Wyj軼ia, wracam bardzo cz瘰to i wiem, 瞠 jeszcze do ko鎍a nie odkry貫m ich znaczenia.

JA I BOGATY MΜDZIENIEC

Tak to jest cz瘰to z lud幟i, 瞠 mimo znak闚, okazanej blisko軼i przez Boga, chc by jeszcze bardziej pewni a tak w豉軼iwie chc postawi na swoim. Nie inaczej by這 ze mn. Okres seminarium, to czas walki i ci庵造ch pyta: czy to na pewno ja? a czy to Panie jako 鈍iecki, nie b璠 m鏬 dawa wi瘯szego 鈍iadectwa, bo kto dzisiaj ksi篹y s逝cha?. Te i inne pytania by造 wyrazem tego, 瞠 wci捫 w pe軟i nie odda貫m si Bogu, 瞠 nie zrezygnowa貫m z w豉snych plan闚. Gdzie tak w po這wie pobytu w seminarium "przyczepi" si do mnie fragment z Ewangelii, w kt鏎ym Pan Jezus podejmuje dialog z bogatym m這dzie鎍em. Z postaci t do嗆 豉two by這 mi si identyfikowa, gdy podobnie jak on stawia貫m Bogu pytania, r闚nie te dotycz帷e 篡cia wiecznego. Ponadto stara貫m si podobnie jak on zachowywa przykazania i by uczciwym. Nurtowa這 mnie jednak pytanie, zadane przez m這dzie鎍a - "czego mi jeszcze brakuje?". Odpowied Jezusa, o sprzedaniu wszystkiego co si posiada, potraktowa貫m do嗆 powierzchownie. Jestem biedakiem, w豉軼iwie nic nie posiadam, nie mam czego sprzeda. Nie potraktowa貫m tego tekstu, jako odpowiedzi na tocz帷 si w moim wn皻rzu walk. Odpowied przysz豉 z zewn徠rz, poprzez list mojej chrzestnej. Moja ciocia w li軼ie mi璠zy innymi przywo豉豉 tekst Jana Paw豉 II (nie pami皻am dlaczego?) dotycz帷y Ewangelii o bogatym m這dzie鎍u. Papie m闚i帷 o bogactwie odnosi j do m這do軼i, do projektu 篡cia. M這do軼i, kt鏎 ja ba貫m si utraci. Projektu 篡cia, kt鏎y sam chcia貫m skonstruowa bez pomocy Bo瞠j. Tu znalaz貫m odpowied na pytanie - czego mi jeszcze brakuje? Wydaje mi si, 瞠 mi璠zy innymi te s這wa pozwoli造 mi trwa w podj皻ej wcze郾iej drodze.

JA I OPOWIADANIE DZIE BO玆CH

W czasie diakonatu jedn z pobocznych ale wa積ych kwestii jest wybranie cytatu na obrazek prymicyjny. W豉軼iwie w doborze tego tekstu nie kierowa貫m si jakimi szczeg鏊nymi kryteriami. Wa積e, aby 豉dnie brzmia這. Oto cytat kt鏎y umie軼i貫m w ko鎍u na moim obrazku:

"Mnie za dobrze jest by blisko Boga,
W Panu wybra貫m sobie schronienie,
By opowiada wszystkie Jego dzie豉" (Ps73).

W豉軼iwie dopiero w czasie rekolekcji przed 鈍i璚eniami, gdy rekolekcjonista nawi您a w jednej z konferencji do tekstu ze swojego obrazka prymicyjnego, u鈍iadomi貫m sobie, 瞠 ten wybrany fragment mo瞠 towarzyszy mi przez ca貫 篡cie, 瞠 jest on w pewnym sensie S這wem, kt鏎e posy豉. Mo積a powiedzie, 瞠 kap豉n jest szczeg鏊nie powo豉ny do tego, aby opowiada dzie豉 Bo瞠. A ma o czym opowiada, im bli瞠j jest Boga. W czasie pi璚iu lat mojego kap豉雟twa Jezus Chrystus nieustannie dzia豉, o czym staram si opowiada. Ale mam te przeczucie, 瞠 chce dokona jeszcze wi瘯szych dzie, kt鏎ym ja si opieram. Dlatego ta ostatnia historia, zwi您ana z cytatem z obrazka prymicyjnego nie jest doko鎍zona. Dopisze j 篡cie, tak mam nadziej.

Ks. Miros豉w Rakoczy