Dzie Wsp鏊noty Ruchu 安iat這-砰cie
cykl wielkopostny
 

     Zgodnie z kalendarzem pracy rocznej, wsp鏊noty Ruchu 安iat這-砰cie, w dniach 14-15 marca powinny prze篡wa 3-ci w tym roku formacyjnym Rejonowy Dzie Wsp鏊noty.
W naszej diecezji wielkopostny Dzie Wsp鏊noty odby si w sobot 14 marca w rejonie Dzier穎ni闚,
a w niedziel - w rejonie 安idnica.

Zgodnie z materia豉mi przygotowanymi przez Centrum Ruchu, na ka盥y z czterech planowanych na rok formacyjny 2008/2009 Dni Wsp鏊noty, przeznaczony zosta fragment tematu roku "Czy鎍ie uczni闚"
m闚i帷y kolejno o:

  1. czy鎍ie uczni闚 przez s這wo,
  2. czy鎍ie uczni闚 przez liturgi,
  3. czy鎍ie uczni闚 we wsp鏊nocie,
  4. czy鎍ie uczni闚 do s逝瘺y.

Cho ju od kilku lat m闚imy o ewangelizacji i czynieniu uczni闚, to jednak w wi瘯szo軼i wci捫 rozumiemy ten temat do嗆 dowolnie. Wci捫 niejasny wydaje si cho熲y sam termin "ewangelizacja".
Wci捫 jakby nie zauwa篡li鄉y, 瞠 cho w Ko軼iele s這wo to u篡wane jest co najmniej w trzech znaczeniach,
to my jako Ruch m闚imy bardziej o "nowej ewangelizacji".

Ks. Fr. Blachnicki w "Zosta豉 nam powierzona Ewangelia" napisa:
"Cz瘰to nazywa si ewangelizacj to, co ni nie jest. Kiedy si m闚i o potrzebie i konieczno軼i ewangelizacji, to zazwyczaj mo積a wtedy us造sze: Przecie to si robi這 i to si robi. Gdzie tu jest problem?
J郵i kto tak m闚i, to najcz窷ciej dlatego, 瞠 nie rozumie na czym polega istota ewangelizacji. Nie wszystko,
co 陰czy si tre軼iowo z chrze軼ija雟twem, z Ewangeli czy z nauk wiary, jest ju ewangelizacj ..."

A. Tataradzi雟ki w "Pos逝ga czynienia uczni闚 w R -." zwraca uwag na to, 瞠:
"W Ruchu 安iat這-砰cie g這szenie Jezusa wi捫e si z wezwaniem do decyzji przyj璚ia Go, jako swojego osobistego Pana i Zbawiciela poprzez akt wiary i zaproszenie do wst徙ienia do wsp鏊noty uczni闚.
Jest to bardzo wa積y element, wynikaj帷y z odpowiedzialno軼i za wzrost 篡cia Bo瞠go w ewangelizowanym, kt鏎y potrzebuje braterskiej wsp鏊noty ..."

Pawe VI, "Evangelii nuntiandi", p. 47:
" (...) W豉軼iwym bowiem zadaniem ewangelizuj帷ego jest tak wykszta販i w wierze, aby ona doprowadzi豉 poszczeg鏊nych chrze軼ijan do sakrament闚, jako do sakrament闚 wiary prawdziwie prze篡wanych".

W "Or璠ziu na 安iatowy Dzie Misyjny", J.P.II m闚i:
"Oczywi軼ie, nie zbuduje si (...) 瘸dnej wsp鏊noty chrze軼ija雟kiej, je瞠li nie jest ona zakorzeniona w celebracji Naj鈍i皻szej Eucharystii"

Jak pokazywa造 poprzednie Dni Wsp鏊noty, 瞠by czyni uczni闚 trzeba samemu by uczniem - ci庵le by czynionym we wsp鏊nocie, ci庵le ucz帷ym si s逝chania i poznawania Mistrza w s這wie i liturgii.
Uczestnictwo w kolejnych Dniach Wsp鏊noty, pozwoli這 mi zrozumie, 瞠 aby uchwyci istot czynienia uczni闚, trzeba najpierw "zaskoczy" kto to jest ucze?
Uczniem nie jest kto komu powiedzieli, 瞠 w tamtej szkole jest fajny nauczyciel np. chi雟kiego (albo sztuk walki) i opowiedzieli mu o nim r騜ne 鈍ietne historie. I przeczytali mu kawa貫k po chi雟ku.
Nie jest uczniem tego nauczyciela nawet, je郵i go zobaczy na schodach, czy na ulicy - ani nawet, gdy powiedzia nauczycielowi: dzie dobry.
Uczniem stanie si, je郵i p鎩dzie do nauczyciela i powie mu: s造sza貫m o panu r騜ne rzeczy i podoba mi si to, chcia豚ym si te nauczy chi雟kiego - chcia豚ym, 瞠by mnie Pan nauczy chi雟kiego (瞠bym te m鏬 by kiedy nauczycielem lub Mistrzem sztuk walki).

Ewangelizacja jest takim pokazaniem Jezusa (takim wykszta販eniem w wierze), 瞠by cz這wiek chcia Go pozna i podda Mu swoje 篡cie - jest przyprowadzeniem cz這wieka do Jezusa, 瞠by Go osobi軼ie pozna i na郵adowa Go.
Nie jest tylko m闚ieniem mu o Jezusie i nie jest pouczeniem, co powinien robi, aby 鈍i徠obliwie 篡, bo to cz這wiek sam zrozumie, gdy pozna Jezusa, gdy Go pokocha, gdy zobaczy czego Jezus nie robi, a co robi. Ale najpierw musi spotka Jezusa osobi軼ie (jak niewidomy pod Jerychem, jak jawnogrzesznica, jak Samarytanka, jak Zacheusz, jak ... wielu innych).


Dzie Wsp鏊noty, kt鏎ego temat brzmia "Czy鎍ie uczni闚 we wsp鏊nocie" pokazywa, 瞠 miejscem, gdzie ucze powinien pozna Jezusa, uczy si Go kocha i na郵adowa, jest wsp鏊nota. Tylko wsp鏊nota - zas逝chana w Jezusa, 篡j帷a liturgi i mi逝j帷a si, jest wsp鏊not naprawd ewangelizuj帷 i czyni帷 uczni闚.

Ks.Blachnicki odwo逝j帷 si do "Evangelii nuntiandi" m闚i o wiarygodno軼i i skuteczno軼i wsp鏊noty: "Gdy bowiem g這si si ewangeli i m闚i o wsp鏊nocie ko軼io豉, to ludzie pytaj, gdzie taka wsp鏊nota jest, chc, by im j pokaza. Dlatego w豉郾ie tak wa積e jest, 瞠 ewangelizuje zesp馧, kt鏎y stanowi wsp鏊not, kt鏎ego postawa m闚i ludziom: Przyj瘭i鄉y Chrystusa, Ewangeli, dlatego razem si modlimy, 酥iewamy, wsp馧pracujemy, pomagamy jeden drugiemu, mi逝jemy si. Jeste鄉y owocem ewangelizacji ..."
Ale takiej wsp鏊noty nie mo積a zorganizowa - nie jest ona owocem dobrej informacji i organizacji.
Tak 篡w, autentyczn, dynamiczn wsp鏊not mo積a zbudowa tylko wtedy, gdy spotka這 si Jezusa i zachwyci這 si Nim - zaufa這 Mu i chce si Go s逝cha i i嗆 za Nim, gdzie po郵e i z kim po郵e.
W jedno軼i z innymi ... "znosz帷 jedni drugich i wybaczaj帷 sobie nawzajem" (Kol 3,13)

Ks. Blachnicki zwraca uwag r闚nie na to, 瞠: "Jedno嗆 musi by sprawdzianem naszej autentyczno軼i. Je瞠li pojawi si w鈔鏚 nas jakie grupy o ambicjach regionalnych, je瞠li zacznie si przeciwstawianie: my i wy, je瞠li nie b璠zie d捫enia ku wsp鏊nocie prze篡wanej w znaku naszych zgromadze (np. dni wsp鏊noty), je瞠li nie b璠zie kr捫enia w Ruchu poprzez wzajemne dzielenie si do鈍iadczeniami, poprzez wzajemne dawanie 鈍iadectwa, je瞠li nie b璠zie gotowo軼i przyj璚ia i realizowania tego samego programu formacyjnego, wtedy jako Ruch nie spe軟imy naszej diakonii na rzecz jedno軼i. Nie mo瞠 bowiem budowa jedno軼i kto, kto sam nie jest w jedno軼i."

(M.K.)