Pielgrzymka Rodzin Diecezji 安idnickiej do Wambierzyc
30 maja 2009r
 
Sanktuarium Matki Bo瞠j Wambierzyckiej Kr鏊owej Rodzin by這 miejscem, do kt鏎ego 30 maja 2009r. na zaproszenie ks. biskupa, pielgrzymowa造 rodziny i ma鹵e雟twa z naszej diecezji. Do Wambierzyc przyby這 wiele os鏏 z takich miejscowo軼i jak: K這dzko, Dzier穎ni闚, 安idnica, Wa豚rzych, Nowa Ruda, Szczawno Zdr鎩 ... W przygotowanie pielgrzymki zaanga穎wa造 si wsp鏊nie: Domowy Ko軼i馧 oraz Stowarzyszenie Rodzin Katolickich. Gospodarze, ksi篹a franciszkanie, zadbali o to, by鄉y w komfortowych warunkach sp璠zili czas. Czeka造 na nas ciep貫 posi趾i, napoje a nawet ciasta. Program pielgrzymki dostosowany by zar闚no do rodzic闚 jak i do dzieci. Doro郵i z zainteresowaniem wys逝chali konferencji doktora psychologii ks. Marka Dziewieckiego dotycz帷ych mi這軼i i wychowania. Dzieci mia造 mo磧iwo嗆 obejrzenia ruchomej szopki i z my郵 o nich przygotowana by豉 loteria fantowa. Centralnym punktem dnia by豉 Eucharystia pod przewodnictwem J.E. Ks. Biskupa Ignacego Deca, Biskupa 鈍idnickiego. W homilii Biskup podkre郵i warto嗆 rodziny i potrzeb dba這軼i o zdrow, opart o Bo瞠 zasady rodzin. Nasz wsp鏊n trosk powinna by ochrona ka盥ej rodziny przed zagro瞠niami. Biskup wyrazi nadziej, 瞠 pielgrzymka do Wambierzyc wpisze si na sta貫 w kalendarz wa積ych wydarze naszej diecezji.
Po Eucharystii zawierzyli鄉y nasze rodziny Wambierzyckiej Kr鏊owej Rodzin i ka盥y mia mo磧iwo嗆 uca這wania Figurki Matki Bo瞠j .

Ks. Marek Dziewiecki w swojej konferencji powiedzia nam, 瞠 B鏬 kocha nas mi這軼i m康r i takiej mi這軼i nas uczy.
B鏬 kocha nas m康rze, tak jak ojciec z przypowie軼i o synu marnotrawnym:
- daje znaki, 瞠 kocha nas mimo, 瞠 b陰dzimy,
- wychodzi nam naprzeciw, ale czeka na nasz decyzj powrotu.
Cz這wiek w przeciwie雟twie do Boga, kieruje si uczuciami i niechc帷y "dobija" osob b陰dz帷 (tkwi帷 np. w na這gu) poprzez usprawiedliwianie, ukrywanie problemu. Mi這sierny ojciec nie wysy豉 synowi pieni璠zy ani paczek. Osoba b陰dz帷a wykorzystuje nasze s豉bo軼i, mo瞠 kpi z nas, nawet z Boga, ale nie zakpi z w豉snego cierpienia. Cierpienie mo瞠 by dla tej osoby ostatni desk ratunku, bo cierpienie przymusza do refleksji (... u Ojca by這 mi lepiej ...), pomaga podj望 decyzj o powrocie. Mo瞠 wr鏂i, bo ma do kogo.
Osoba b陰dz帷a nie chce naszej mi這軼i, jej wystarczy nasza naiwno嗆.
Przypowie嗆 o Synu marnotrawnym opowiedzia nam sam Syn Bo篡, kt鏎y tak瞠 wyszed wystarczaj帷o daleko od Ojca i sam do鈍iadczy opuszczenia i cierpienia. To Jezus uczy nas jak nale篡 m康rze kocha.
Jezus do ka盥ego odnosi si inaczej, szlachetnych wspiera, przed krzywdzicielami broni si, a b陰dz帷ych upomina. Losy ko軼io豉 powierza tym, kt鏎zy kochaj.

Ks. Marek powiedzia czym mi這嗆 nie jest wymieniaj帷 nast瘼uj帷e mity:
  1. Mi這嗆 to seks. Seks oderwany od prawdziwej mi這軼i prowadzi do wypacze. Nie jeste鄉y zwierz皻ami, kt鏎e kieruj si tylko instynktem.
  2. Mi這嗆 to uczucie. Gdy kochamy towarzysz nam uczucia (uniesienie, rado嗆, zazdro嗆), ale one nie s istot mi這軼i i nie decyduj o prawdziwo軼i mi這軼i. Uczucia mog by tak samo zab鎩cze jak pop璠y.
  3. Mi這嗆 to tolerancja. Nasza postawa nie mo瞠 by oboj皻na. Je郵i kochamy, to pragniemy dobra kochanej osoby i je郵i ona b陰dzi, to mamy obowi您ek upomnie.
  4. Mi這嗆 to akceptacja. Akceptacja to "zamra瘸nie" w rozwoju. Postawa mi這軼i to pragnienie, by druga osoba codziennie wzrasta豉 coraz bardziej. O jej zachowaniu m闚i prawd.
  5. Mi這嗆 to wolne zwi您ki. Nie mo瞠 istnie zwi您ek, kt鏎y nie wi捫e. Takie okre郵enie jest pr鏏 ukrycia prawdy.
  6. Mi這嗆 to naiwno嗆. Je瞠li wyb鏎 ma鹵onka by dobrowolny i z這篡li鄉y przysi璕 przed Bogiem, to szanujmy swoje decyzje. B鏬 nie zsy豉 nam ma鹵onka, daje nam jedynie kryteria wyboru drugiej osoby. Zwi您ek ma鹵e雟ki nie daje prawa do krzywdzenia.
Dojrza豉 mi這嗆 to decyzja troski o rozw鎩 drugiej osoby, aby przy mnie mia豉 prawo i mo磧iwo嗆 si rozwija, zgodnie z my郵 "Ty jeste skarbem a ja jestem sejfem".

Drugiej osobie mo積a po鈍i璚i:
  • czas
  • si造
  • 篡cie doczesne
  • zdrowie
Ne mo積a po鈍i璚i:
  • godno軼i
  • wolno軼i
  • czysto軼i
  • 鈍i皻o軼i (trwania na drodze zbawienia).
Po konferencji w modlitwie Koronki do Mi這sierdzia Bo瞠go zanie郵i鄉y Bogu wraz z Maryj - Wambierzyck Kr鏊ow Rodzin wszystkie intencje, z kt鏎ymi przybyli鄉y.

Teresa i Andrzej Ko軼i馧ek  



W sobot 30 maja 2009 roku uczestniczyli鄉y w Pielgrzymce Rodzin Diecezji 安idnickiej do Saktuarium Matki Bo瞠j Kr鏊owej Rodzin w Wambierzycach.
Centralnym wydarzeniem Pielgrzymki by豉 Eucharystia pod przewodnictwem Jego Ekscelencji Bp Ignacego Deca.
Go軼iem honorowym by ks. prof. Marek Dziewiecki - wyk豉dowca na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, autor wielu ksi捫ek m.in. "Jak wygra kobieco嗆", "Jak wygra przyja潯" itp, kt鏎y wyg這si cztery konferencje na temat mi這軼i. Mieli鄉y przyjemno嗆 wys逝chania dw鏂h z nich i musieli鄉y wr鏂i do obowi您k闚.
W pierwszej - prelegent wyja郾ia przypowie嗆 o synu marnotrawnym. Na przyk豉dzie ojca z przypowie軼i pokazywa m康r mi這嗆, kt鏎 ten obdarowa swojego syna.
Ojciec kocha syna, czeka na jego powr鏒, dawa znaki, 瞠 nie przesta go kocha. Syn zagubi si mocno w swoim 篡ciu i dopiero do鈍iadczenie cierpienia sk這ni這 go do refleksji, powrotu i radykalnej zmiany 篡cia.
My jako rodzice mo瞠my wzorowa si na opisanej postawie ojca - pe軟ej mi這軼i i wyczekiwania na powr鏒 dziecka (ma鹵onka) do uczciwego 篡cia.

Druga konferencja zatytu這wana by豉: "B鏬 kocha i uczy kocha".
W tym wyk豉dzie ks. profesor odpowiedzi na pytanie na czym polega m康ra mi這嗆 zacz掖 szuka od ko鎍a, czyli pokazuj帷 czym mi這嗆 nie jest. Zdemaskowa sze嗆 mit闚 na temat istoty mi這軼i i pokaza, 瞠:
  1. Mi這嗆 to nie seks
  2. Mi這嗆 to nie uczucie
  3. Mi這嗆 to nie tolerancja
  4. Mi這嗆 to nie akceptacja
  5. Mi這嗆 to nie naiwno嗆
  6. Mi這嗆 to nie "wolne zwi您ki"
Mi這嗆 bez seksualno軼i wystarcza do szcz窷cia, ale seksualno嗆 bez mi這軼i nie da szcz窷cia nikomu.
Seks poza ma鹵e雟twem naprawd jest zaprzeczeniem mi這軼i i niszczy mi這嗆. W kochaj帷ym si ma鹵e雟twie seks jest b這gos豉wie雟twem.
Uczucia tylko towarzysz mi這軼i, cho nie ma mi這軼i bez uczu.
Tolerowa, to pozwala na "r鏏ta co chceta". Mi這嗆 nie zgadza si na z這, wi璚 je郵i kto krzywdzi kochan osob, to nie jest mi這嗆 i nie mo積a tolerowa takiego zachowania.
Akceptowa, to m闚i "b康 sob", ale akceptacja np. alkoholika, narkomana, gwa販iciela to wyrz康zanie krzywdy jemu i innym. To zamro瞠nie w rozwoju tej osoby. Kocha m康rze, to pomaga, by druga osoba by豉 coraz wi瘯sza, lepsza, by wzrasta豉 w swoim cz這wiecze雟twie, mi這軼i.
Poniewa ci kocham, to m闚i prawd o twoim post瘼owaniu i je郵i masz z貫 sk這nno軼i i zgodnie z nimi post瘼ujesz, to musz powiedzie, 瞠 post瘼ujesz 幢e, a nie akceptowa i m闚i "瞠 masz prawo by sob".
Naiwno嗆, to nie mi這嗆, wi璚 je郵i m鎩 narzeczony jest alkoholikiem, to nie ma co wmawia sobie i wierzy, 瞠 on po 郵ubie zmieni si i przestanie nim by.
"Wolne zwi您ki" nie istniej. S這wo zwi您ek m闚i o tym, 瞠 co jest zwi您ane, po陰czone ze sob.
Ch這pak, nie ma prawa m闚i; to "moja dziewczyna" , bo ona nie jest jego w豉sno軼i (nie jest jej posiadaczem) - je郵i j kocha, powinien powiedzie "to jest dziewczyna kt鏎 kocham".
Pan B鏬 nie daje nikomu wsp馧ma鹵onka - nie zmusza go do po郵ubienia tej osoby.
Pan B鏬 daje kryteria doboru ma鹵onka.
Ko軼i馧 powa積ie traktuje cz這wieka, kt鏎y sk豉da przysi璕 ma鹵e雟k i jego wolny wyb鏎, dlatego nie akceptuje rozwod闚, ale Ko軼i馧 r闚nie powa積ie traktuje cierpienie cz這wieka - dlatego akceptuje separacj, bo je郵i m捫 np. bije 穎n, zn璚a si nad rodzin na r騜ne sposoby, to nie ma to nic wsp鏊nego z mi這軼i. Im bardziej 穎na wymaga od m篹a mi這軼i do siebie - tym bardziej jej m捫 b璠zie szcz窷liwy.
Mi這嗆 ma najwi瘯sz moc we wszech鈍iecie.
Co mo積a po鈍i璚i dziewczynie, ch這pakowi (komu kogo kocham)?
- czas,
- si造,
- zdrowie,
- 篡cie doczesne.
Nie mo積a po鈍i璚i: godno軼i, czysto軼i, wolno軼i i 鈍i皻o軼i.
Czym jest m康ra mi這嗆?
To moja decyzja troski o tw鎩 rozw鎩 - w豉郾ie o twoj godno嗆, czysto嗆, wolno嗆 i 鈍i皻o嗆.
Cieszymy si bardzo z mo磧iwo軼i us造szenia tego, co Ksi康z Profesor z wielk klas, kultur i m康ro軼i i w bardzo prosty spos鏏 powiedzia rodzinom.

Bogu niech b璠 dzi瘯i!  
Sabina i Anatol Rudniccy  


zdj璚ia:  Tadeusz